West Of Eden
Safe Crossing
(West Of Music)

2009 tog Martin Schaub John Fowles bok ”Shipwreck” ur sin svärfars bokhylla. Det gjorde han rätt i. För ur dessa mustiga historier om fartygens öden och äventyr kring den engelska atlantkusten från 1700- och 1800-talet skapades 13 sånger till albumet ”Safe Crossing”, Göteborgsbandet West Of Edens sjunde.

Det handlar om de kritiska och svårnavigerade farvattnen kring Scillyöarna, strax sydväst om Cornwall. Fem större bebodda öar med en befolkning på cirka 2 000 invånare. Scillyöarna ligger också mitt i den keltiska språkgeografin och korniskan var det språk som talades fram till på slutet av 1700-talet. Fast på Scillyöarna försvann den redan på 1660-talet.

Då förstår ni också i vilket musikgeografiskt område vi befinner oss. Folkmusik med inslag av påverkan från hela det keltiska området från norra Frankrike via Wales och Irland upp till Skottland. Snabbt kommer så kända namn som Fairport Convention, Sandy Denny och Richard & Linda Thompson att nämnas i samband med West Of Eden. Och det är associationer som stämmer ganska väl. Men det finns en hel del eget West Of Eden också i denna moderna folkmusik som bjuds.

Det är sjungna historier om kärlek, frihet, sjösjuka, undergång, dimma, hemlängtan, skeppsbrott, vrakplundring, döden och försäkringsbedrägeri som vi får höra. Jenny Schaub med sin folkmusikbyggda sångröst bär de akustiska låtarna och Martin Schaub med sin kraftigare stämma bär det mer rockigt elektriska låtarna. Just titelspåret ”Safe Crossing” framstår som ett av Martins starkaste bidrag. I övrigt består West Of Eden av Lars Broman fiol, David Ekh gitarr och mandolin, Kenneth Holmström bas och Ola Karlevo trummor. Till sin hjälp har de också på några spår Steph Geremia flöjt, David Stiernholm Tin och Low Whistle samt blås på två av spåren. Varje musikdel, varje instrument har hittat sin givna plats och bygger där upp en fast men lätt gungande bas för Jenny och Martin att ta sats ifrån.

Historierna vi får höra i sångerna är hämtade ur det levande livet på och kring havet och dess fartyg för ett par hundra år sedan. Med lyhörd känsla och väl valda ord har Jenny och Martin skapat ett eget formidabelt musikskepp. Ett skepp som bär texten och musiken stolt förbi kobbar och skär, grynnor och grund ut på det öppna havet där vinden tar i och människorna och dess öden passerar förbi.