Earle, Justin Townes
Nothing´s Gonna Change The Way You Feel About Me Now
(Bloodshot/Border)

Mer än någonting annat är Justin Townes Earles fjärde studioalbum en samling tonsatta bekännelser över personliga tillkortakommanden. Mot förtjänstfull, stramt hållen instrumentering blottlägger artisten mänskliga brister, sina egna och andras på ett rättframt, närmast hänsynslöst manér.

Det är självutlämnande och svartsynt men knappast svårtillgänglig musik. Det försiktiga kompet lika mycket förstärker det lyriska innehållet som skalar av överflödigt kött från Earles skarpa melodisinne. I all sin skeva prakt tillåts det att stå i första rummet, fint kompletterat av ett stundtals lyckligt Memphis-blås som borde låta malplacerat i sammanhanget, men som bär ett så brett känslospektra att också durtonerna upplevs mollkantade, och tvärt om.

Det kringflackande levernet som har genomsyrat så mycket av Justin Townes Earles konstnärskap finns representerat också här, som i fina »Memphis In The Rain« och »Down On The Lower East Side«. Men resandet tillåts att vara lika mycket själsligt som fysiskt, stundtals låter det som om det rotlösa livet tillfälligt har tagit ut sin rätt på såväl berättarjag som människorna kring honom.

I de stunderna bränner »Nothing’s Gonna Change The Way You Feel About Me Now« också till som mest. Titelspåret är en strålande trasig kärlekssång om uppbrott och tveksam försoning som berörs också i »Unfortunately, Anna«, bitterljuva »Won’t Be The Last Time« och »Maria«. Eftertanken lägger grund för en uppgörelse med familjeband, tillfälliga kärlekar och svårigheten att i perioder leva med sin egen person, inom den avskalade och synnerligen välkomponerade rocklåtens ramverk där de små mänskliga berättelserna kräver nog så stor plats.

/Mark Andersson