Paisley, Brad
This Is Country Music
(Arista/SonyBMG)

Det inledande titelspåret på Brad Paisleys nya skiva är ett countrypopulistiskt anthem. Paisley hyllar både Jesus och flaggan, och han konstaterar att »It ain’t hip to sing about tractors, trucks and little towns and mountains / And that might be true / But this is country music / And we do«. Sedan hyllar Brad Paisley en öl till veckändan och uppmanar oss att be chefen att fara, om han förtjänar det. Och så får vi ett fingerfärdigt gitarrsolo, på en gång melodiöst flödande och intrikat i sina snirkliga figurer.

Skivan fortsätter i samma stil. Den följande ”Old Alabama” är en hyllning till gruppen i första hand, inte delstaten. Och »A Man Don’t Have to Die« är i sin kompromisslösa anknytning till det pågående livet en effektiv inlaga mot både finanskrisen och vardagens manliga flyktmekanismer. Att den djupt troende Brad Paisley i förbifarten också snärtar till en eller annan helvetespredikant gör inte saken sämre.

Varenda sång på skivan är ett litet mästerstycke, markörer för traditionssolidaritet men de har också en riktning mot sociala skeenden, liksom mot den existentiella ångest som inte känner någon tid.

Brad Paisley väljer också sina duettpartner med omsorg. Vi hör bland andra Alabama, Sheryl Crow, Carl Jackson , Marty Stuart, Clint Eastwood, Carrie Underwood och Don Henley. De underkastas alla samma stilmedvetna regi från Paisley.

Kompet speglar samma solidaritet med countryns traditioner. Steelen hörs, akustiska stränginstrument och fiddle sätter tydlig prägel på ljudbilden. Och så Brad Paisleys tekniskt drivna, men också oupphörligt smakfulla och substantiella gitarrspel. Många av Nashvilles framgångsrika sångare är också fina instrumentalister, men där både Vince Gill och Randall Jon Stewart tonade ner på sitt gitarrspel för att göra mainstreamkarriär låter Brad Paisley i stället sin instrumentala skicklighet och personlighet bli en integrerad del av musiken och av hans artistiska persona. Det var därför han lyckades spela in »Play. The Guitar Album« för några år sedan.

Och gitarrspelet är verkligen glimrande, även på den nya skivan. Paisley hugger med pregnant honky tonk-gitarr, han spelar med flat pick-teknik på elgitarren i en breakdown-passage och han excellerar i kluriga tonkluster med läckra vibraton och tungt sustain. Det är en oavbruten njutning att lyssna, på sången och gitarrspelet likaväl som på det kollektiva uttrycket.

Och han avslutar skivan med en underbar version av »Life’s Railway to Heaven«, där Justin Williamson stilkänsligt lägger in en passage från »Will the Circle Be Unbroken« på fiolen.

Skivans titel är följdriktig: »This Is Country Music«.