Sainte-Marie, Buffy
Up Where We Belong
(Cooking Vinyl/BAM)

Buffy Sainte-Maries nya skiva heter alltså »Up Where We Belong«. Det låter som en »Greatest Hits«. Fast, Buffy Sainte-Marie skrev bara »Up Where We Belong«, tillsammans med Jack Nitzsche, för filmen »En officer och en gentleman«. Jennifer Warnes och Joe Cocker sjöng den. När Buffy Sainte-Marie nu spelar in den, är det första gången. Hon gör det oerhört bra. Ingen vulgärdramatik, utan blott en lågmäld närvaro där melodin mjukt bär fram orden till en akustisk gitarr.

Ändå har skivan en del karaktär av »Greatest Hits«. Den rymmer de sånger som publiken oftast frågar efter när Buffy Sainte-Marie uppträder plus några till. De nya versionerna är genomgående mer nertonade än originalen, mindre kampfyllda och mer luttrade, någon gång också vemodigt uppgivna.

»Cripple Creek« låter som om sångerskan gått upp längs flodkröken några gånger för mycket, den är alltså bättre än den hurtfriska inspelning hon gjorde för bortåt fyrtiofem år sedan. »Now That the Buffalo’s Gone« är tragiskt luttrad. Nu drar Buffy Sainte-Marie på orden, som för att understryka dem som om lyssnarna måste påminnas om det som var självklart under ursprungsamerikanernas kamp på 1960-talet.

Plågoriset »He’s An Indian Cowboy on the Rodeo« får ett mer oförblommerat kommersiellt uttryck. Och »Soldier Blue« blir även den till en lågmäld påminnelse, där originalet skämdes av den gapighet som präglat Buffy Sainte-Marie i hennes mindre lyckade stunder. Även »Universal Soldier« får en eftertänksammare karaktär, trots att texten kanske är än relevantare idag med privatarméer, besinningslösa krigsherrar, global terrorism och märkliga allianser där även påstått fredliga småländer i världens utkant blir stridande parter, likt legoknektarna som Buffy Sainte-Marie sjunger om. På samma sätt blir även kärlekssångerna mognare.

Buffy Sainte-Marie har de senaste åren gjort skivor som är precis lika bra som de tidiga mästerverken. Men attityden har förändrats. Hennes musik formas idag av ett livs erfarenhet av tiden och världen, inte av förhoppningarna på dem.

Skivan finns inte på Spotify, däremot Buffy Sainte-Maries förra, »Running for the Drum«.