Rootsy logo  
Rootsy logo

Recension
Mellencamp, John
No Better Than This
(Rounder/Universal)

«I am done beeing a rock star», skal Bloomington, Indiana-rockeren John Mellencamp ha fortalt til Rolling Stone i et intervju i fjor sommer.

Det innebærer ikke på noen måte at han har sluttet med å lage musikk, verken i studio eller på plate.

Tidligere i sommer kom den store antologien på fire disker «On The Rural Route 7609» ut, der tallet 7609 indikerer tidspennet musikken er hentet fra; 1976-2009. En på alle vis forbilledlig innføring i Mellencamps musikalske virke. Et must for alle som er av den oppfatning at Mellencamp, ufortjent, har blitt stående i skyggen av Bruce Springsteeen og Tom Petty på våre breddegrader. Hjemme i USA har han i flere tiår tilhørt rock’n’roll-eliten.

John Mellencamp har også utvist et stort sosialt og politisk engasjement. Hans uttalelser om sin mulige abdikasjon fra rocken kan ses i sammenheng med spekulasjonene om at han sikter seg inn på en fremtid som folkevalgt; som senator!

I fjor sommer turnerte Mellencamp såkalte minor league baseball-stadioner sammen med Bob Dylan og Willie Nelson. Sistnevnte har siden starten av konsertserien på midten av 80-tallet sittet sammen med John Mellencamp i ledelsen for Farm Aid, som samler inn penger til hardt prøvede, amerikanske bønder.

Innimellom disse sommerkonsertene reiste Mellencamp og hans produsent, T-Bone Burnett, til tre historiske plasser i de amerikanske sørstatene og spilte inn 30 nye Mellencamp-sanger. 13 av disse har funnet veien til nye «No Better Than This» (mens ytterligere én sang er å finne på «On The Rural Route 7609»).

Med seg i bagasjen hadde karene en 1955 Ampex portable recording machine. Og én mikrofon! Derfor er «No Better Than This» blitt et monoalbum. Der dynamikken i musikken ivaretas av musikernes innbyrdes posisjonering. Slik vi fra tid til annen får smakebiter på når bluegrassband med sans for autensitet besøker våre konsertscener.

John Mellencamp har valgt følgende innspillingssteder for sin nye musikk; Sun Studio i Memphis, rom 414 på Günter hotell i San Antonio og First African Church i Savannah, Georgia (Savannah er for øvrig den vakreste byen undertegnede har besøkt).

Produsent Burnett forteller i sine covernotater at det er drillet hull i gulvet i kjelleren i First African Church. En stund trodde man at hullene hadde en afrikansk, religiøs betydning. Men senere har det kommet for en dag at kjelleren i kirken ble benyttet som skjulested av det som er kjent som The Underground Railroad, et hemmelig nettverk som hjalp rømte slaver å komme seg blant annet til Canada på midten av 1800-tallet.

Burnett forteller også at tvers over gaten i Montgomery Street, i Franklin Square, står det et tre som kalles «The Whipping Tree». Det eneste treet i Savannah der det ikke gror såkalt «spansk mose», veksten som ellers gir de trerike gatene i Savannah sitt spøkelsesaktige særpreg.

Mellencamp startet sitt innspillingsprosjekt i First Baptist Church, resultatet er sangeren og låtskriverens 25. plateutgivelse. Og, dæven; tror dere ikke at mannen har sine ord i behold? Dette er hans beste - det er virkelig «No Better Than This»!

Ikke bare er de 13 sporene slående i sitt direkte og enkle uttrykk, de er også alle ordentlige sanger med sterke melodier og gjennomarbeidede og meningsfylte tekster. Fremført av John Mellencamp med en stemme som har funnet sitt livs form.

Hadde det eksistert en radiokanal i Norge som beskjeftiget seg med kvalitet, hadde sanger som «Save Some Time To Dream», «No Better Than This», Johnny Cash-groovende «Coming Down The Road» og «No One Cares About Me» forgylt eterhøsten 2010.

Her har T-Bone dandert gitaristene Andy York og Marc Ribot (Tom Waits), bassisten David Roe (Cash, Yoakam) og trommeslageren Jay Bellerose (Ray LaMontagne, Plant & Krauss) rundt seg selv og Mellencamp, trykket på playknappen og fanget musikalsk magi.

«Right Behind Me» er festet til tape på hotellrommet i San Antonio, der Robert Johnson gjorde sin første, av svært få, innspillinger. Johnsons produsent skal i 1936 ha satt opp opptakeren sin i siderommet, strukket kabelen inn på rom 414 og der skal den mytiske bluessangeren ha sunget sangene sine med ansiktet vendt inn i hjørnet.

T-Bone sier det slik: «He sang into that corner like there was a hellhound on his trail. I have to say, that is one killer sounding corner». Med på å forsterke den forlorne stemningen på «Right Behind Me» er den klagende fela til Miriam Sturm.

T-Bone avslutter: «All those ghosts. All those spirits. This is a haunted record».

Vi legger til: Stereo er åpenbart oppskrytt.


Tidigare publicerad på ABC Nyheter

/Tom Skjeklesæther

Lyssna på Spotify


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.