Holmes Brothers
Feed My Soul
(Alligator)

Den höga och jämna kvaliteten håller i sig på The Holmes Brothers fjärde album på chicagoetiketten Alligator. Med sin unika blandning av gospelfyllda R&B-harmonier och blues, jazz, soul, country och pop har de skaffat sig en stor och världsomspännande publik. Det skulle kunna kännas splittrat och låta rörigt när de hoppar mellan alla dessa olika stilar. Ibland blir kasten också lite för tvära för att de ska kännas naturligt. Inte lika mycket på denna den senaste ”Feed My Soul” som på föregångaren ”State of Grace”.

The Holmes Brothers består av bröderna Wendell och Sherman Holmes och den själslige brodern Popsy Dixon. Wendell är den dominerande parten med flera sångkompositioner och flest frontsångsinslag. Popsy spelar trummor och sjunger med den höga falsettrösten. Sherman spelar bas och sjunger med en rik bariton medan Wendell spelar gitarr och sjunger med en grov och ansträngt rå röst. Tillsammans i harmoni är det mäktigt, tungt och förtroendeingivande. Bland gästande kompmusiker hör vi bland annat Glenn Patscha på orgel, piano och keyboard och Joan Osborne, som de kompade när hon var förband till Bob Dylan, på bakgrundssång och som producent.

Två sånger passerar ganska obemärkta förbi. Det är Beatles ”I´ll Be Back ” och Percy Mayfield-klassikern ”Pledging My Love”. Inte för att de är dåliga, snarare för att de andra spåren är så mycket starkare. Sången, harmonierna, arrangemangen och texterna är personligt precisa och tungt förtroendeingivande.

Just förtroende, vänskap och ett socialt kärleksbudskap går som en röd tråd genom sångerna. Den positiva människosynen och de fyllda själarnas harmoni. Att hålla näsan över vattenytan i en finanskris, kämpa sig genom en cancersjukdom, att ta ställning och ta en livsrevansch är tydliga budskap. Sherman och Popsy delar fint på sången i den soulfyllda beskrivningen av kärlekslösheten i ”Something Is Missing” och Wendells taktfast gungande hålla-näsan-ovanför-vattenytanblues i ”Edge Of The Ledge”. Sviken vänskap och stöd under Wendells cancersjukdom blir en fin gospel i ”Fair Weather Friend”. Popsy avslutar detta själfyllda album med ytterligare en fin gospel, ”Take Me Away”.

”Feed My Soul” innehåller så mycket livskraft, styrka och skönhet att man snarare vill vara kvar ett tag till och höra mer från The Holmes Brothers.