Miles, Keith
Beyond The Headlights
(House Of Trout/Hemifrån)

Jag måste notera ”köra bil i Texas” på min att-göra-lista. Keith Miles sjunger om saken i »I like to drive« och med effektivt driv och trevligt elak slidegitarr är den tillräckligt mycket nonsens för att vara på riktigt rock'n'rollallvar. Han till och med namedroppar Lyle och jag hoppas det är Lovett han menar.

Från i stort sett ingenstans dyker alltså denne Miles upp och får mig nästan att ringa Hertz i Austin. Beyond The Headlights är riktigt bra.

Miles röst påminner ibland en del om Tom Russells, men jämförelserna är egentligen ointressanta så länge röst, texter och musik bildar en alldeles egen helhet. Att sedan Miles delar Russells förmåga att skriva intressanta berättande texter i en tradition där andra stora namn är John Prine, Guy Clark och Jerry Jeff Walker, är naturligtvis bara ett plus.

Musikaliskt är Miles bred som en highway, i alla fall så länge vi talar americana. Inledande »Road I'm on« tar greppet direkt med en elgitarr från kosmos utkanter, ett tassande men enormt drivande trumspel, en flyhänt mandolin och så historien om killen i bilen (just det) som är på väg längre och länge bort från sin älskade, men som bara har sig själv att skylla. ”No crying over past mistakes, saying all is lost to he who hesitates, I see it now”.

Naturligtvis är det för sent och tråden plockas upp igen i den klassiskt Dylanlika »Maybe I shoulda«: ”Shoulda remembered your birthday, I'll never forget you went away”. Androm till varnagel, för sådant slutar, precis som den här plattan, bara med »Memories of you«. Miles minnen måste göra ordentligt ont, för låten, i sin akustiskt draperade nakenhet, är vacker som bara ett minne kan vara och starkaste spåret här.

Däremellan finns bland annat ett par Western swingaktiga saker – »7 cent cigar blues« svänger som ett helt New Orleanskvarter med blås och allt – en kärleksförklaring till Södern i »The South« och en intensiv version av »Samson and Delilah«. Allt framfört av excellenta musiker och med en absolut övertygelse om att dessa låtar måste höras långt utanför Tennessee.

/Bengt O Tedeborg