Rootsy logo  
Rootsy logo
Utgivning genom crowdfunding (sida 1 av 1)

Håkan:
2015-06-28 10:54
 I kraft av min osvikliga analytiska förmåga och djupa branschinsikt förutsåg jag framtiden med crowdfunding för kontraktslösa eller kontrakt-disillusionerade artister redan för 3,5 år sedan.

Kanske kunde man lyfta en principdiskussion om detta av lite högre kvalitet än när Tom, argumenterande lika tungfotat som en oljeplattform, försökte sabla ned mig och mina inlägg i en tråd från januari 2012.

Jag kan dock tycka att de mera kostsamma inteckningarna innebär vip-access som är lite plågsamt att läsa om. Kunde det inte räcka med ett signerat album, utskickat två veckor innan officiellt släpp, eller möjligen en pre-show före en konsert för dessa vip-personer?

Magnus Eriksson:
2015-06-28 12:00
 Bortsett från ditt gamla bråk med Tom, så håller jag med dig i det mesta. Företagsekonomen Daniel Ericsson skrev förresten om detta i en uppsats i konferenserapporten från Musik och samhälle för tre år sedan.

När det gäller de allt fånigare stegarna lät jag faktiskt bli att beställa den nya skivan med Della Mae. Bland uppskattningsvid femtusen nivåer fanns alternativet att för några tiotal dollar extra få ett vykort från turnén. Jag tror också att man kunde köpa in sig på en middag.

Jag har stött ett antal projekt, även sådana som tyvärr inte blev av, t ex en ny skiva med Casper Rawls. Man kan också de hur artisternas bakgrund avspeglas i insamlingsmål och -syfte. Medan artister som inte varit knutna till majorbolag vill få in några tiotusen dollar för att säkra en inspelning, samlade Suzy Bogguss in 50 000 dollar för promotion; inspelningen var säkrad. Och, oaktat syftet, jag fick mycket för mina femtio dollar, inkl ett tack på hemsidan.

Chely Wright, för att ta en annan favoritartist med majorförflutet. samlade däremot in pengar för inspelningen. Jag väntar på hennes skiva, liksom på Katie Bulls. Jag måste också stödja - har inte blivit av än - Van Wilks och Carrie Rodriguez projekt.

Men samtidigt gläds jag också av Karen Jonas, som inte hade något projekt av det här slaget - fast kanske hade några hundra locals lovat att köpa hennes skiva, förstås. Hon gjorde en av förra årets bästa countryskivor. Den är egenproducerad, och hon blev själaglad när jag (efter tips från pålitlige Terje Hanstad) beställde både cd, lp och t-shirt - inte mer än 50 dollar totalt, om jag minns rätt. Efter det har jag på Facebook kunnat se hur hon successivt byggt upp en bas. Från Fredricksburg, Virginia med omnejd till Washington D.C. och senast en turné i Texas.

Vad som är nedslående är dock att t ex artister som Sunny Sweeney måste ha ett crowdfundingprojekt (hennes låg på brittiska Pledgemusic, inte på Kickstarter som man kunnat vänta sig) efter att ha givit ut två hyllade skivor på ett regionalt bolag och även framträtt på Grand Ole Opry, vilket traditionellt varit en väg in i branschen.

Lista ämnen
Föregående ämne | Nästa ämne

Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.