Hinely, Donal
Blue State Boy
(Atom Records)

Donal Hinely är en singer/songwriter från Nashville man inte bör missa om man uppskattar americana. I den genren är ju inte precis alldeles lätt att slå sig fram i det myller av artister som trängs om uppmärksamhet, men med detta album har Donal Hinely fått till en riktig fullträff! Han har begåvning, integritet och både kritiker och hans publik gör tummen upp. Lyssnarskaran växer för varje skiva och det känns som tiden kanske är inne för ett större genombrott.

Det är en härlig musikalisk mix han fått till med influenser från country, folk, powerpop och rotrock. Med en sådan spännvidd på låtmaterialet lyckas Donal Hinely få det att bli en både intressant och spännande lyssning. I producentstolen har den välrenommerade David Henry suttit och han har fått till en ljudbild som fångar upp låtmaterialet på ett alldeles utmärkt sätt. Det handlar om musik som är fylld med en väldigt intensiv passion, samtidigt är det enkelt och avskalat.

Med sina innehållsrika texter fokuserar han framförallt på teman runt brustna drömmar och saknad. Men det finns alltid ett hopp som spirar och en lågmäld dos humor i Donal Hinelys sånger, vilket gör att det positiva intrycket väger över.

Donal Hinely har det där lilla extra som höjer honom över mängden. Man hör att han brinner för det han gör, han menar allvar. Och högaktar man namn som John Prine, Peter Case och Will Kimbrough så är chansen stor att man hittar en ny favorit i Donal Hinely.

/Johan Annetorp