Rootsy logo  
Rootsy logo

Recension
Burnett, T Bone
Tooth Of Crime
(Nonesuch)

Neste søndag dukker den amerikanske produsenten, sangeren og låtskriveren T-Bone (Henry) Burnett opp i Norge for, så vidt jeg vet, for første gang. Burnett er med i bandet til Robert Plant & Alison Krauss, som skal fylle Oslo Spektrum med sin egen variant av Cosmic American Music i kjølvannet av dundersuksessen med albumet «Raising Sand». En plate de to sangerne uten tvil er villig til å dele æren for med nettopp produsent Burnett.

I det hele tatt har artisten T-Bone Burnett det siste tiåret måtte se seg overskygget av produsenten med samme navn.

Men T-Bone Burnett har også en skare fans som vet å sette pris på hans evner som låtskriver og særpreget sanger, helt fra tiden med The Alpha Band i andre halvdel av 70-årene. Burnett fikk sitt gjennombrudd etter å ha vært en del av Bob Dylans Rolling Thunder Revue like før dannelsen av The Alpha Band. Det var også på denne turneen som Burnett ble buddy med skuespiller og forfatter Sam Sheppard.

Det er et samarbeid mellom Sheppard og Burnett som ligger til grunn for sangene og musikken som befinner seg på «Tooth Of Crime». Albumtittelen er nemlig identisk med et skuespill Sheppard skrev så langt tilbake som i 1972. I 1996 prøvde herrene å få stykket opp med musikk og sanger av Burnett. Det ble det visstnok ikke noe av, og nå har altså Burnett valgt å la musikken til forestillingen få et eget liv på plate.

Det er fullt mulig å høre dette som musikk til en teaterforestilling. Sammenlignet med Burnett siste plate, «The True False Identity» (2006), er «Tooth Of Crime» løsere i kantene, mer stemninger enn konvensjonelle sanger. Nærmest en straight sang er «Kill Zone», skrevet sammen med Dylan/Rolling Thunder-figur Bob Neuwirth og Roy Orbison, visstnok like før sistnevntes bortgang på slutten av 80-tallet.

Musikken her er skapt med et kremlag av musikere, blant annet trommis Jim Keltner, gitarist Marc Ribot, steelgitarist Greg Leisz og en rekke blåsere som åpenbart vet hva de gjør. At dette også låter som filmmusikk er kanskje ikke overraskende, sett i lys av Burnetts mange suksessrike oppdrag for filmbransjen.

I motsetning til soundtrackene til «Oh Brother, Where Art Thou?» og «Walk The Line», er dette film noir-musikk, på vei over i det surrealistiske. Coverbildet viser en person som står ute på et jorde, innhyllet i røyk. Det er umulig å se om han holder en gitar eller en motorsag i hånda. Slik fremstår også musikken på «Tooth of Crime»; uklar men truende.

Tidigare publicerad på ABC Nyheter

/Tom Skjeklesæther


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.