Collum, Bob & The Welfare Mothers
Set The Stupid Free
(Atomic Powered)

Denna amerikan har nu hunnit fram till album nummer fyra och han låter precis som man förväntar sig. Detta är inte nyskapande på något sätt, men Bob Collum lyckas ändå göra något alldeles eget av alla influenser vilket gör att det fungerar alldeles utmärkt . Man kan som vanligt höra ekon från framförallt Nick Lowe, Graham Parker och lägg där till en skopa americana så vet ni hur det låter. Men det har hänt något, Bob Collum har vässat låtskrivarpennan ytterliggare något varv! Från ha varit mycket lovande tidigare har han nu tagit steget fullt ut och blivit någon att verkligen räkna med. Han har nu borstat bort det lilla damm man förr kunde höra i hans musik och får numera sitt material att skina ordentligt.

Hans lilla mycket kompetenta band backar upp honom mycket förtjänstfullt. Det märks att de vuxit in i kostymen och vågar mera. Bas och trummor ligger och trycker på alldeles lagom och ger den extra knuff som krävs för att föra låtarna i hamn. Ibland glider den legendariske B.J Cole in med sin eminenta steel gitarr och förgyller det hela. Men Bob Collum själv ska också uppmärksammas som gitarrist, sångare och låtskrivare. Melodierna som han skriver är enkla men ack så effektiva och dessutom vansinnigt underhållande. Det låter helt enkelt väldigt fräckt.

»Set The Stupid Free« är ett jämt och bra album, inget faller igenom men det innehåller också ett par riktiga pärlor, som gör att det sticker ut. Jag hoppas Bob Collum når ut till en större lyssnarskara för det vore han väl värd.

/Johan Annetorp