Cooper, Peter
Cautionary Tales
(Corazong/ TMC Nordic/ GDC)

Till vardags är han en mycket erkänd musikjournalist med ett gott rykte i branschen. Men nu är det alltså dags för Peter Coopers debutalbum som höjts till skyarna av bl.a Kris Kristofferson och Todd Snider. Och det är ingen dålig skara musiker han har samlat ihop, namn som den legendariske steel gitarristen Lloyd Green, Bill Lloyd, Nanci Griffith, Jason Ringenberg, Jen Gunderman och tidigare nämda Todd Snider medverkar. Men det här är i första hand Peter Cooper som ska uppmärksammas och det med en samling egna mycket starka sånger som kryper in under huden. Lägg där till ett par välvalda covers och ni har ett urstarkt album.

Ljudbilden domineras av en steel gitarr som ligger i centrum och lägger ut ljuva toner som man sveps med i. Det låter en hel del country men influenser från folk och rockmusik bakas också in i denna sköna musikaliska mix. Allt detta gör att det låter varierat och ger en intressantare lyssning. Ballader blandas med lite mera countryrockiga tongångar.

Allting låter väldigt genomarbetat och samtliga musiker lämnar utsökta små bidrag vilket gör att musiken lyfter ytterliggare en dimension. Framförallt visar Lloyd Green framfötterna med sin steel gitarr. Det är de små detaljerna som gör det. Ibland är det munspelande ur den högre skolan som i » Take Care « som fångar mig eller som i » Mission Door « ett smäktande dragspel och som i » They Hate Me « ett hamrande piano som ger det hela en extra krydda. Samtliga låtarrangemang är noggrant utförda.

Peter Cooper har mycket på hjärtat att berätta med sina texter. Det märks att han är van vid att skriva, en ordkonstnär. Orden bara flödar ur munnen med en poetisk udd som är mycket tilltalande. Det visar sig att det är en man med ett stort hjärta som kan uttrycka sig med mycket värme eller när han vill med ironi och ibland med en liten dos humor. Och som alltid är det viktigt att man har en röst som kan fånga lyssnaren, det har verkligen Peter Cooper. Han är väldigt skicklig på att förmedla sina olika känslolägen.

Det verkar inte vara några som helst problem med återväxten i Amerika när det gäller nya bra singer/songwriters och Peter Cooper tillhör tveklöst de allra främsta. Han är en talang utöver det vanliga och det ska verkligen bli intressant att följa honom i framtiden. » Cautionary Tales « är in i minsta detalj ett helgjutet album som rekommenderas varmt. Musikåret 2008 kunde inte börjat bättre.

/Johan Annetorp