Boardman & Ashworth
All This Confusion
(Essay Records)

Man hittar de här båda grånande engelsmännen, var för sig, på små pianobarer och krogar runt om i Norge. I unga dagar, det var på 60-talet, hittade man Phil Boardman i mindre kända popband utan större framgångar. Men han fortsatte att spela i skuggan och blev med tiden en av entusiasterna bakom den framgångsrika radioshowen Country Meets Folk på BBC2. Sedan i början av 80-talet har han bott i Norge, där han anlitas också för studiojobb, som låtskrivare och som krogmusiker.

Shaun Ashworth har också en historia som rymmer in- och avhopp i flera band runt om i norra England. Närmast ett genombrott var han med soulbandet The Nerve, men istället hoppade han in i en turné Europa runt med ett antal Tamla Motown-stjärnor. 1991 spelade han in en egen CD med den talande titeln »Shaun Has Never Heard Of You Either«. Ingen köpte den och nu har han klarat sig med småjobb i Norge de senaste 20 åren.

Och nu har alltså de här rutinerade herrarna hittar varandra och släppt ett album med elva egna låtar. Ärligt talat tror jag inte många köper den här heller. Den är genomgående för blek för att fånga intresset och låter mest som bakgrundsmusik hos frisören. Ingen låt sticker ut, Ashworths orgel lägger ut samma tunna matta hela tiden, Boardmans gitarrer gör små ofarliga, försiktiga attacker och han sjunger så försynt att man undrar om han vill att man ska lyssna eller ej.

Deras musik är rock när rockmusik är som tråkigast, blues när blues är som tjatigast och pop när pop är pretentiös istället för att vara kul. Jag fattar inte riktigt vad de vill med den här plattan och jag tror att de behöver en utomstående producent nästa gång. Om det blir någon.

/Rune Häger