Golden, Jacob
Revenge Songs
(Sawtooth)

Fem år efter den lovande och överlag hyllade debuten » Hallelujah World « så är äntligen uppföljaren här. Där den förra spretade åt alla håll och kanter så är »Revenge Songs« mycket mer fokuserad och framförallt starkare i låtbesättningen. Folksången är kärnan i Jacob Golden's låtskriveri och man kan höra hur han matades under sin uppväxt med musik av Mamas & The Papas, Simon & Garfunkel och Cat Stevens. Men det låter inte retro på något sett, han låter aldrig influenserna ta överhanden utan tillför allt med en stor skopa originalitet som gör det väldigt intressant. En stor begåvning. Det är enkelt men samtidigt genialiskt.

Albumet är inspelat på egen hand med en liten budget, men det är inget man tänker på när man lyssnar. Jacob Golden ville hitta nya vägar med att spela in sin musik, han valde med omsorg att spela in låtarna i parkeringshus, konsthallar och i sitt eget vardagsrum. Han ville få till ett speciellt sound och det har han verkligen lyckats med .Det var länge sen jag hörde en sån välljudande skiva med så mycket rymd. De spröda folksångerna dominerar men ibland släpper han fram fler instrument och får då fram en mer poporienterad inriktning. Jacob's gitarrspel är imponerande och samtidigt väldigt effektivt.

»Revenge Songs« har vuxit fram ur ett kraschat förhållande så man kan se det som ett skilsmässoalbum. Han lyfter lite på locket till kärlekens mystik och tittar på det ur alla vinklar han kan, där framförallt saknanden är det mest bestående temat. Hans röst är helt perfekt för att förmedla poesin, ut till oss som vill lyssna. Den är alldeles kristallklar och han är utan tvivel en av sin generations stora sångare. Men utan ett fundament av starka låtar kan ett sådant här projekt gå alldeles fel, bli tröttsam lyssning, men han har allt det som behövs för att man vill återvända gång på gång och bara hypnotiseras av hans vackra röst, enastående melodisinne och imponerande låtgalleri. En mycket speciell skiva.

/Johan Annetorp