Rocker, Lee
Black Cat Bone
(Alligator Records)

Två av låtarna på forne Stray Cats-basisten Lee Rockers senaste platta är väl närmast självbiografiska – ”The Highway Is My Home” och ”String Bass, Guitar and A Drum”. Här sammanfattar han vad det handlar om. Ut på vägen till nästa gig, fram med instrumenten och sen är det bara att ösa på. Så där har han hållit på de senaste 25 åren och de som har sett honom påstår att han är en av de roligaste basisterna som det finns att titta på. Han är en showman ut i fingerspetsarna och hanterar ståbasen som en leksak.

Lee Rocker, som hette Leon Drucker när han växte upp på Long Island i en familj där allt kretsade kring musik, provade sig fram innan han fastnade i rockabillyn tillsammans med sina kompisar Jimmy McDonnell och Brian Setzer. De bildade Stray Cats och höll ihop bandet från 1979 till 1984. Sedan dess har Lee spelat både i andra formationer, bland annat med Elvis gamle gitarrist Scotty Moore och som soloartist. Härom året uppstod Stray Cats tillfälligt för en Europa-turné och vid ett par tillfällen har Lee jobbat i skivstudion för att glädja sina beundrare världen runt. Och nu senast har vi alltså fått ”Black Cat Bone”, som innehåller 12 låtar och ett instrumentalt extranummer.

Med sig på plattan har han Buzz Campbell (Hot Rod Lincoln´s, Shanana) på excellent gitarr, Brophy Dale (som bl a har backat upp Delbert McClinton) på gitarr och slide, samt Jimmy Sage, Lee Rockers man bakom trummorna de senaste åtta åren. Det minsta man kan säga är att det är minsann inget fel på den här konstellationen. De fyras gäng kan allt man behöver kunna för att briljera och skapa den rätta stämningen. Det låter som gammal god rockabilly ska låta, men utförd i en studio med möjligheter som inte fanns förr, när den här musiken var ny. Så det är bara att åka med och här finns inga spår som går i uppförsbacke.

Lee Rocker visar också att det går att göra lysande ballader i den här genren. Mina favoriter på plattan är just de lite lugnare och lyriska spåren, Lees egna ”What I Don´t Know” och ”Sometimes You Win” samt Dylans ”One More Night”.

Ska du bara köpa en rockabillyplatta i år, är det den här!