Rolling Stones, The
Enligt Rolling Stones (bok)
(Prisma)

Översättning: Thomas Andersson

Rolling Stones ställde som bekant in den planerade konserten på Ullevi i Göteborg i försomras, så fansen får hålla till godo med boken ”Enligt Rolling Stones” som just givits ut på svenska istället. Gubbsen har jobbat i över 40 år i rockfabriken och har ständigt omgärdats av myter, historier och rena påhitt. Här berättar de själva sin historia i intervjuform (som gjorts av Dora Loewenstein och Philip Dodd) och den stora behållningen är just att få läsa vad de själva har att säga om kända saker som bland annat Brian Jones död, Hells Angels-mordet i Altamont, Mick Taylors entré och sorti, Keith Richards alla droghistorier, Bill Wymans avgång, Mick Jaggers business-tänk och så all musik förstås. Stones är och förblir världens största rockband och arkitekterna bakom hur modern rock‘n‘roll ska låta, framföras, förpackas och ekiperas. För Stones har inte bara haft ett massivt inflytande på all samtida musik, deras påverkan på mode och konst ska heller inte underskattas.

Men det var passionen, kärleken och lusten till svart blues och r&b som fick bandet att starta i inledningen av 60-talet. När så allt växte och blev till industri så var det Mick Jagger som tidigt förstod att det måste till någon form av marknadsplan för att kunna nå ut till den första generationen rock‘n‘roll-kids som stod och väntade runt hörnet. Och ska man vara på toppen så måste en del offer till. Som pianisten Ian Stewart till exempel. Stewart bar många gånger upp Stones musikaliskt men var inte tillräckligt snygg. Mick Jagger och gruppens första manager Andrew Loog Oldham uteslöt därför Stewart från den officiella laguppställningen eftersom han inte ansågs ha rätt utseende. Stewart stannade dock kvar som vän, studiomusiker både på scen och skiva samt som turnéledare fram till sin död 1985. Det frostiga förhållandet mellan Richards-Jagger på 90-talet och som höll på att sänka bandet är en annan historia som berättas på ett uppriktigt sätt.

Självfallet är inte ”Enligt Rolling Stones” en fullvärdig ersättare till sommarens inställda Ullevi-konsert. Men det är en charmig biografi som trots allt ger en bra bild av världens största bands inre liv och vad som fått dem hålla samman i över fyra decennier. Och inte minst innehåller boken en hel del roliga och bra berättade historier.

/Anders Sundin