The Beginning of Z Z Top
(Delta Music)

När tyska bolaget Delta Music ger ut en dubbel-cd som sammanfattar Z Z Tops förstadier, rymmer den tyvärr för mycket American Blues och för lite Moving Sidewalks. När trion bildades 1970 var det ur spillrorna av dessa båda grupper. I American Blues fanns rytmsektionen Beard och Hill. Gruppen gav ut två lp-skivor 1967 och 1969. Men gruppens namn var inte blott anspråkslöst, det var också aningen missvisande. Visserligen kunde gitarristen Doug Davis (vart tog han vägen?) brista ut i snyggt flödande bluessolon, men själva utgångspunkten var oftast Beatles- och den brittiska 1960-talspopens harmonier. Rocky Hills sångstil underströk den tendensen. Bäst tycker jag också American Blues var i de låtar som drog åt blueshållet.

Moving Sidewalks hade spelat utanför Harris County, som förband till Doors och senare även Jimi Hendrix som lovordade sin något yngre gitarrkollega Billy Gibbons. Moving Sidewalks gav ut ett par singlar och en ep. 1968 kom en lp. På samlingen »The Beginning of Z Z Top« (kanske hade pluralnumerus varit bättre, även om det även skulle indikerat Z Z Tops första steg) finns bara fyra låtar med, men alla visar vilken lysande bluesgitarrist Billy Gibbons var redan i artonårsåldern. Han hade ännu inte förädlat den staccatoartade spelstil som varit hans omisskännliga signum i Z Z Top. Tekniken är mer flödande. Det ger en tydligare förankring i den moderna afrikansk-amerikanska bluesen, men även en signal om att psykedelian också var en utgångspunkt för Moving Sidewalks.

Förutom dessa fyra spår och tjugo låtar med American Blues, rymmer samlingen en låt med Billy Gibbons & the Blue Union, »A Fool for Your Stockings« (här kallad »Fool for Your Stocking«). Låten var med på mästerverket »Degüello« 1979, med där krediteras Z Z Tops tre medlemmar. Den här aktuella inspelningen har två gitarrister (eller är det Gibbons x 2?). Den låter paradoxalt halvfärdig, suverän instrumentering men ett närmast demoaktigt sångpålägg. Även en grupp kallad Warlocks dyker upp som Z Z Top-begynnelse. För mig var Warlocks namnet på en grupp som framträdde på Ken Keseys LSD-fester. Den här Warlocks-gruppen visar sig vara ett Beard-löst förstadium till American Blues. Låten rymmer, som senare American Blues, läckra bluesslingor på gitarren och Beatles-harmonier.

För den verklige entusiasten, eller arkeologen, finns båda American Blues-skivorna och Moving Sidewalks lp cd-utgivna år 2001. För den mer förnöjsamme vännen av Z Z Tops tidiga musik (för mig är deras sju första skivor hörnstenar) ger »The Beginning of Z Z Top« en hel del. För egen del hörde jag American Blues första skiva för trettio år sedan (en kompis fiskade upp den ur en skräpback på Kvantum i Växjö) och ep:n med Moving Sidewalks några år senare (en annan compadre fick ett ex av Billy Gibbons vid ett besök i Austin). Musiken är bättre än jag minns. Men som sagt, jag hade gärna sett en annan avvägning mellan grupperna på den aktuella utgåvan. Dessutom hade jag önskat mig en booklet-text med ordentliga isspelningsuppgifter. Ur den som finns kan jag dock inhämta att Gibbons och Hendrix spelade in två låtar under namnet American Blues (märkligt) och att dessa finns »represented« på skivan. Representerade, men är det Gibbons och Hendrix? Det kan mycket väl vara Jimi Hendrix i »Mercury Blues«, men jag är osäker, särskilt osäker när det gäller »Melted Like Snow«. Den typen av ungefärliga uppgifter suggererar mer än klargör. Någon som vet?

I Sverige har CDA skivan.