Påtalåtar - En hyllning till Ola Magnell
(Satellite Records)

Ola Magnell fyller 60 år. Liksom Olle Adolphson, Mikael Wiehe och några till har han alltid gått sin egen väg. En del säger att det har gjort honom otidsenlig. Men man kan lika gärna vända på resonemanget och säga att hans sånger är tidlösa. Alla de elva egna låtarna på den här hyllnings-CD:n skulle kunna vara skrivna när som helst under de 33 år som gått sen ”Påtalåten”.Det är det som gör att de fortfarande håller och som gör att både generationskamrater som Lalla Hansson och unga stjärnskott som Elin Sigvardsson kan få låtarna att kännas lika relevanta idag som den dag de skrevs.

Det är det som gör att Stefan Sundström kan rycka tag i ”Påtalåten” och göra den till en nonchigt, funkig rocklåt, som gör att Lalla Hansson kan sjunga ”Bruten vinge” med en ömsint värme som får mig att förstå att jag nog missbedömt den mannen, som får Nicke och Dregen från Hellacopters att förvandla ”Rulltrappan” till en rasande rocklåt i ordens alla bemärkelser och på ett sätt som aldrig ens Ola riktigt mäktade och Mats Ronander att sjunga som en gud i den vackra och poetiska ”På älvors vis”. När Elin Sigvardsson tar sig an ”Tomma tunnor” är det som om låten specialskrivits för alla unga begåvade kvinnors kamp mot dagens ”Idol”-raseri och Sanna Carlstedt tar hand om den uttjatade ”Nya perspektiv” med ett passionerad vibrato i rösten som töjer, sliter, drar och förvränger stavelserna tills hon låter som en kvinnlig Dylan.

Ingen av artisterna på skivan låter respekten för en av våra största låtskrivare komma i vägen för känsla, inlevelse och ett eget uttryck, och skivan avslutas med att gamle vännen Benneth Fagerlund och Max Schultz sjunger den förtröstansfullt vackra ”Malvina utan mörker” som vore den ett spjut av ljus i vintermörkret.

Ska jag gnälla får det bli på Tomas Andersson Wij som jag tycker har en inställsam vekhet i sin röst som inte passar Olas rakknivsvassa ord och om jag får önska mig nåt skulle det vara en fullängds-CD med fantastiska Sanna Carlstedt — gärna med några fler Ola-låtar.

PS Och gärna en ny CD med Ola själv...

/Christer Olsson