Rootsy logo  
Rootsy logo

Recension
Curtis/Sutton & The Scavengers
Whiskey Rain
(C/S Records)

Country Folk möter Swamp Blues i Boise, Idaho i form av Charlie Sutton och Ryan Curtis kompade av The Scavengers. The Scavengers består i sin tur av Sam Alkire bas och Adam Straubinger fiol. Som i översättning skulle kunna vara asätare, gatsopare eller renhållningsarbetare. Eller ska vi tolka det som en »scavenger hunt«, som ju betyder skattjakt. För ett fynd är de.

Curtis/Sutton bygger ett spindelnät med sånglyrik och instrumentsammansättning så lockande att kliva in i att risken att fastna skjuts åt sidan. Det är just i det lockande som gör musiken så spännande och texterna så frestande att följa. Curtis och Sutton är ett par som har funnit sina roller och sina förmågor att harmoniera och skapa stora helheter. Det är en komplex helhet med både skönhet och smärta som bjuds. Historier om livet i västern då och nu bärs fram av en väl sammanvävd musik där banjo, fiol och gitarr bidrar med olikt färgade garntrådar. Det blir en musikalisk tavla både vacker och hotfull. Det kan bli så när två duktiga kompositörer lyckas med sitt samarbete. Vilket ju inte alltid är fallet.

Förutom The Scavengers finns här även Travis Ward som tekniker och producent, och munspel på titellåten. Jason Beek från Eilen Jewells band hjälper till på trummor. Och »Whiskey Rain« är duons andra album, om man nu räknar debutens femspårs-EP som ett album.

Ryan Curtis sjunger med en grumligt grov och djup sångröst och delar broderligt på sångbidraget med Charlie Suttons lite mjukare sångröst. Det fungerar bra. Skapar variation och god stämning. Bara för att från och till sammanföras i gemensam tvåstämmighet. Minst lika bra.

»Whiskey Rain« öppnar med »Bacon and Beans« för att sedan sjunka till ett djupare bluesformat i »Want It To Work« med en spöklik gitarr. »No Good Son« är en traditionell snabb folksång om mord och hårda tider. »I Don´t Care« bär på ett lågmält beklagande.

Titelspåret »Whiskey Rain« tar oss tillbaka till de dagar då västern var vunnen. Härligt hoplänkade toner från fiol, banjo och gitarr ger ett suggestivt underlag till Charlie Suttons fina sång. Medan »California Man« tar oss fram till våra dagar i en skumpande country shuffle.

»Monster Pick Up« är en romans förpackad i en truck driving allegori. Suttons banjo skapar en rockande »Take A Little Less«. »Meadow Lark« drar åt Grunge-hållet i akustiskt format. »Country Bound« har en reverbad elgitarr i en klassisk rockabilly. Bitterljuvt biktande »Count On Me« lever på fint parspel mellan banjo och fiol. »Whiskey Rain« avslutas med balladen »Shame« och en långsam sugande orgel och ett drivet gitarrspel. En värdig avslutning.

Curtis/Sutton & The Scavengers första fullängdare är en stark och positiv start. Två duktiga kompositörer har tillsammans skapat härlig musik som sträcker sig över ett brett fält av americana.

/Staffan Solding

Lyssna på Spotify


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.