Campbell, Glen
Adiós
(Universal)

2011 diagnostiserades Glen Campbell med Alzheimers sjukdom. 2012 gav han sig ut på en avskedsturné med fyra av sina barn i bandet. Efter turnén - som finns dokumenterad på filmen I’ll be me - spelades avskedsplattan »Adiós« in. Då hade Campbells sjukdom accelererat till den grad att hans gamla medhjälpare Carl Jackson var tvungen att leda honom igenom texten med hjälp av lappar.

På »Adiós« sjunger Campbell de sånger han alltid återkom till men som han aldrig spelade in på skiva, berättar dottern Ashley Campbell i en intervju med Rolling Stone. Campbell gör övertygande versioner av Harry Nilssons hit ”Everybody’s talkin” och ”Funny how time slips away” i en fin duett med Willie Nelson.

Till de starkare hör »Arkansas Farmboy«, en nyskriven låt som handlar om Campbells uppväxt i en barnaskara på tolv där pappan försörjde familjen som jordbruksarrendator. »Arkansas Farmboy« väver på ett elegant sätt in traditionella »In The Pines«, en de första sånger som han lärde sig att spela. Låten knyter också ihop tiderna med Campbells första skiva »Big Bluegrass Special« som har en distinkt bluegrassfeel.

Genom 60-talet var Campbell studiomusiker och medlem i legendariska LA-baserade Wrecking crew med inspelningar med Beach Boys, Elvis Presley, Nat King Cole, Frank Sinatra och Ricky Nelson.

När man pendlat ett tag mellan funderingar om det överhuvudtaget är etiskt försvarbart att ge ut en skiva med en person som numera inte längre kan kommunicera med omvärlden och familjens bedömning att projektet är något han själv skulle ha godkänt, så är »Adiós« en värdig slutpunkt på en karriär som en av countryns stora med omkring 45 miljoner sålda skivor. Sjukdomen tog Campbell från det liv han levt, men musiken i honom hann alzheimern inte rå på.

/Magnus Östnäs