Prine, John
For Better, or Worse
(Oh Boy)

Det har gått sjutton år sedan John Prine listade sina nio favoritsångerskor – bland andra Lucinda Williams, Emmylou Harris, Connie Smith, Iris DeMent - samlade ihop en bunt favoritlåtar och spelade in duettskivan »In spite of ourselves« med titellåten sjungen med Iris DeMent.

I år kommer uppföljaren »For better, or worse« och nu heter sångerskorna Amanda Shires, Lee Ann Womack, Miranda Lambert, Alison Krauss, Kathy Mattea, Morgane Stapleton, Kacey Musgraves, Susan Tedeschi och Iris DeMent. John Prine har tillsammans med dessa eminenta och specifika sångerskor plockat fram ett antal klassiska sånger ur countryns pantheon. Duetterna med DeMent: »Whos gonna take your garbage out« och »Mr and Mrs Used to Be« som gjorts av Loretta Lynn och Ernest Tubb, är några av skivans vassaste liksom duetten med fru Prine, Fiona Prine, i Betty Petersons och Borney Bergantines »My Happiness« är en av de känsligaste.

Iris DeMent och John Prine har en rapport av värme och humor som andas Johnny Cash och June Carter Cash och Shires och Prine slänger käft på bästa sätt i honky-tonk-klassikern »Dim Lights, Thick Smoke (And Loud, Loud Music)«. Men det finns egentligen få svaga spår på denna skiva där varje duett har sin egen karaktär och stämningsläge. Plattan visar Prines styrka i att få liv i de enkla, avskalade texter som i andra röster lätt riskerar att falla stumt. Låtarna står på två ben: lyssna till hur Susan Tedeschi sjunger fram blånaden i George Jones-hit »Color of the blues« direkt efter att Alison Krauss bitterljuvt bjudit upp i kärleksvalsen »Falling in love again«.

En annan av höjdpunkterna, inte minst på grund av Lloyd Greens fina pedalspel, är Jessi Colters »Storms Never Last« som Prine gör tillsammans med Lee Ann Womack med ord trösterika i dessa dagar:

Storms never last do they baby
Bad times all pass with the wind
Your hand in mine stills the thunder
And you make the sun want to shine

Lloyd Green delar pedal steel-arbetet med Al Perkins som varvar pedal med dobro och vanlig steel. Lyssna till hur Perkins går in, stödjer och kommenterar på det mest sublima sätt i Prines och Morgane Stapletons suveräna »Look at us« - weltklasse hela vägen. Måste också nämna »I’m telling you«, en låt som Hank Williams gjorde tillsammans med sin fru Audrey. Här sjunger Hanks barnbarn Holly Williams tillsammans med Mr. Prine och sluter på så sätt cirkeln med Luke the drifter. Miranda Lambert gör »Cold, Cold Heart« stilfullt uppgivet och ja, ni förstår: favoriterna växer med varje lyssningstillfälle och receptions-mood.

När året 2016 går mot sen kväll slår åldermannen John Prine till med en av årets känsligaste album. Om förra årets duettskiva tillhörde Emmylou Harris och Rodney Crowell så tillhör året Prine och hans sångerskor, även om årets duett naturligtvis är Loretta Lynns och Willie Nelsons »Lay Me Down« från Lynns »Full Circle« - 167 år av ren närvaro.

/Magnus Östnäs