Tyson, Cale
Careless Soul
(Clubhouse Records)

Cale Tyson har gjort två kritikerrosade EP´n, “High On Lonesome” och “Cheaters Wine”, vilka blev hopslagna till debutalbumet ”Introducing Cale Tyson”. Traditionell country med pedal steel guitar, sorgsna texter och massor av känsla. Rolling Stone Magazine kallade det för ”Old school, sad-bastard outlaw country” och vägen verkade upptrampad och klar för en uppföljare i samma anda.

Istället beger han sig till Fame Studios i Muscle Shoals, Alabama, och gräver efter ett nytt sound i ett av soulmusikens allra heligaste tempel. Resultatet blir elegant, svängig country-soul med glimten i ögat och samma självklara känsla för låtar och framförande även i denna genre.

Texterna rör sig huvudsakligen runt kärlekens trassliga natur och är det inte han själv som har snurriga tankar i ”Somebody save me” där han sjunger “Could somebody save me from doing her wrong”, så är det motparten som krånglar i ”Gonna love a woman” där han konstaterar att “If you´re gonna love a woman you´re gonna be blue”. Det är inte lätt. Det är heller inte särskilt komplicerat. Men det är otroligt snyggt.

David Hood spelar bas i bandet. Han var med i Famestudions husband Muscle Shoals Rhythm Section och har medverkat på inspelningar sedan slutet av 1960-talet med Aretha Franklin, Etta James, Cher, Percy Sledge, Clarence Carter, Wilson Pickett och alla andra ni kan komma på. Kanske är han mest känd för basslingan i Staple Singers ”I´ll Take You There”.

Lägg till Michael Rinne som producent (bland annat basist till Emmylou Harris), Cale Tysons varma, mjuka, känsliga röst, en finstämd pedal steel guitar och en blåssektion med trumpet, saxofon och trombon och vi har alla beståndsdelar för att spela fantastisk countrysoul.

Tyson säger att de här låtarna var skrivna när han spelade in sin förra skiva och att han har lika många klara redan nu för nästa. Det är inte utan att jag undrar vilken väg han väljer för dem.

/Mattias Syrén