West Of Eden
Look To The West
(West Of Music)

Precis som det tidigare albumet ”Safe Crossing” kan ”Look To The West” ses som ett temaalbum. Om ”Safe Crossing” handlade om öden och äventyr runt Scillyöarna så handlar ”Look To The West” om drömmar, drömmar om landet långt bort i väster.

Men med sig från Scillyöarna har West Of Eden den keltiska musiktraditionen. Bandet har sina rötter i irländsk och skotsk folkmusik förflyttad till deras hemstad Göteborg på detta deras senaste album.

Ett album som bjuder sånger om att emigrera och bryta upp. Här samlas längtan och rädsla, förväntan och oro, saknad och förhoppningar i personliga beskrivningar nära människors kroppar och själar. Lika aktuellt idag i svåra flyktingtider som då för en 150 år sedan när det egentligen begav sig. Glimtar av hopp lyser genom den gråa mur av umbäranden som omsluter människorna. Även ungdomlig dumhet finns med i ”Wilson Line”.

Även om det finns något svenskt över West Of Eden är det ändå den engelska folkmusiktraditionen som lyser igenom. West Of Eden blandar akustiska låtar med mer elektriskt folkrockiga. Och även om det är i huvudsak Martin och Jenny Schaub som står för musik och text får de fin hjälp av resten av bandet i framförandet. På ”Look To The West” är det dessutom en hel del extra inbjudna musiker som bistår. Damien O´Kane banjo, Steph Geremia flöjt, Filip Jers munspel, Karla-Therese och Christian Kjellvander sång, Hans Olsson Brookes ljud, Sjöströmska kvartetten och Ulrik Höglund, Eva Störholt, Robert Svensson och Niclas Rydh blås.

Tillskottet av musiker är verkligen ett tillskott. De ger bredd och djup i en sammantagen form. Risken med inhopp är ju annars att intrycket blir splittrat och den egna stilen lite går förlorad. Så inte här.

Och de, West Of Eden, är själva förutom Jenny och Martin på sång och accordion och gitarrer och klaviatur i olika former Lars Broman fiol, Martin Holmlund bas, Ola Karlevo trummor och Henning Sernhede gitarr och mandolin.

Jenny och Martin delar på sånginsatserna och de bjuder även på en fin duett i ”Look To The West” där Ellis Island och Frihetsgudinnan så symboliskt skymtar i fjärran. ”The List” prickar av de saker som behövs för ett liv i ett nytt land. Detta är detta liv som det berättas om i flertalet av sångerna. De är just berättelser om människor och ett liv i uppbrott. Allt så fint sammanfattat i den avslutande ”The Final Cut” med sin så passande ljudkuliss. Här är seglen hissade och man passerar Vinga Fyr West Of Eden för att skaffa sig en ny start med minnen av isiga vintrar och blå somrar väl bevarande inombords.