Wood, Charlie and his Smokin´ Section Band
Cutoff Rd

För fyra år sen släppte Charlie Wood sin första CD ”Keepin' It Real”. Jag läste en recension och blev nyfiken. När jag såg att fd Allman Brothers Band Jack Pearson spelade gitarr tyckte jag att den verkade ännu mera intressant och beställde den från Charlies hemsida. När CD:n väl hamnade i min spelare blev jag helt hänförd och det är inte ofta det händer med ny musik. Missförstå mig inte, visst görs det bra musik fortfarande, men det är sällan en ny skiva berör mig som Charlie Woods platta gjorde.

Wood är född och uppvuxen i Lousiana och i hans musik finns det bästa från söderns musiktraditioner inom soul, country och blues. Han skriver tidlösa låtar där han smälter samman dessa influenser och framför dem med en otrolig känsla. För »Cutoff Rd« har Charlie satt ihop ett nytt band med ett syfte: »att skriva, spela in och framföra den musik vi växte upp med och resultatet är precis vad vi hoppades på: old school music with a fresh sound!«

Förväntningarna var höga hos mig och de infrias definitivt. CD:n har gått varm hos mig sen jag fick den för en månad sen och bland de tretton låtarna finns inte en enda som känns onödig. Ska jag lyfta fram några låtar får det bli ”Love's Slow Train” och ”World Painted Pink”, countrysoul när den är som allra bäst.

Charlie Wood har med sina två CD visat att han tillhör en av de stora låtskrivarna och sångarna från södern, i samma anda som Dan Penn, Bobby Charles och Tony Joe White. Det ska bli spännande att följa hans karriär framöver.

/Peter Nordgren