Crash n Recovery
Deep In The Woods
(Rootsy.nu)

Det är lika bra att säga det med en gång, så är det sagt. Det här är väldigt bra. Uppföljaren till debuten 2012 ”Post The Storm” är ett styrkebesked. Här bjuds en trovärdig kombination av folkmusik och country med ett driv och en känsla som skapar ljus i de mörkaste skogar. Fast det är här i de mörka skogarna runt Kramfors som Crash n Recovery hämtar sin inspiration. Det blir dock inte något drömlikt trolskt över det hela, utan snarare jordnära och högst personligt.

Det mesta cirklar kring Linda Engströms starka sång. Hon sjunger med en mjuk och fyllig sångröst som ger den kombination av värme och tydlighet som är så få förunnat. Det är också därför lyssnaren ska låta CD:n snurra vidare efter avslutande ”Undefeated”, för där gömmer sig ”Fare Thee Well”, ett starkt sångnummer från Linda till ett ensamt pianoackompanjemang. Snyggt.

Crash n Recovery består förutom Linda på sång av Roberth Johansson gitarr och accordion, Daniel Jonsson bas, Olle Söderlund trummor, Lars Åstrand fiol och mandolin och Johan Arveli banjo, pedal steelgitarr, gitarr, munspel och keyboards. Johan Arveli, som vi också känner från Ellen Sundbergs band, har även producerat. Och det har han gjort väl. Det finns en variation i strukturen och i hanteringen av de olika instrumenten och deras placering som ger plattan en större helhet än dess delar. Och nu är delarna inte så dumma i sig. Mittenpartiet med ”Damaged”, den lite snabbare duetten med Mads Toghöj ”Too Little Too Late”, den långsamt svepande ”If You Only Were Mine” och banjo- och fiolburna ”Restless Man” framstår som plattan höjdpunkt.

Därför är det heller inte förvånande att Crash n Recovery nominerades till Europas bästa band på British Country Music Awards 2014 och vann den regionala delfinalen i Västernorrland i P4:s Svensktoppen Nästa 2015.