Harms, Joni
From Oregon To Ireland Live
(Harms Way Music)

“Keep on the sunny side of life” sjöng The Carter Family i countrymusikens barndomsdagar. Få har väl förvaltat det glädjebudskapet bättre än Joni Harms från Oregon. Hennes sensationellt positiva, äppelkindade och urtraditionella countrymusik är förmodligen bland det mest provocerande man skulle kunna spela för alla världens obotliga depprockare och pretantiösa rockkritiker. För Joni finns inga negativa eller depressiva känslolägen, hon och hennes musik lever i ett storslaget och vackert landskap fyllt av hästar, hundar, barn, stiliga cowboys och logdanser. Min favorit bland hennes många fina skivor, ”After All” från 2001, bokstavligen bländar en med sitt solindränkta omslag som föreställer en blomfylld äng där Joni står och ler glatt. Det råkar vara Oregon men kunde egentligen lika gärna varit Texas eller Oklahoma.

Grunden i Joni Harms musik är nämligen western swing av högsta klass. Linjen tillbaka till Bob Wills är obruten. Men liksom Wills tar Joni ut svängarna och blandar in alla möjliga influenser i sin eklektiska mix: hon kan sjunga smäktande ballader och folkmusik, hon kan blanda in lite texmex och cajuntoner eller ibland till och med en gnutta rock och pop. Men hon återvänder alltid till en fioldriven western swing som sprudlar och bubblar över av livsglädje. Inget av livets små glädjeämnen är för litet för att tillägnas en egen låt från Joni, hon kan t.ex. komponera en hyllning till sitt morgonkaffe, en trogen hund eller het tabascossås.

På hennes senaste skiva bjuds vi till och med på lite irländsk folkmusik i den specialkomponerade titellåten. Så är ju skivan också inspelad på den gröna ön, i den lilla byn Moate tillsammans med det 7 musiker starka familjebandet The Sheerin Family Country Band. Och de återskapar mycket väl de rena, klara och rika countryarrangemang som präglat Joni Harms studioalbum ända sedan den banbrytande nystarten med ”Cowgirl Dreams” från 1998. Visserligen bjuds vi även på några äldre spår, som t.ex. de gamla hitlåtarna ”I Need A Wife” och ”The Only Thing Bluer Than His Eyes” från skivan ”Hometown Girl” som 1990 gavs ut på Capitol records. Men annars är detta en genomgång av höjdpunkter från de senaste två decenniernas mer western-orienterade och genomgående lysande album som Joni gett ut på små independent-bolag eller i egen regi, inklusive ett par spår från hennes fina gospel-cd ”That’s Faith”.

Bland de 22 spåren finns idel guldkorn t.ex. versionerna av ”West Texas Waltz”, ”Cowboy Up”, “Old Fashioned Girl”, ”Joseph Built The Cradle” och den underbara signaturmelodin ”Let’s Put The Western Back In The Country”. Både text och melodi håller alltid hög klass hos Joni. I manga avseenden är hon en arvtagare till den fina songskrivarskola som representeras av hennes idoler och föregångare som Merle Haggard och Dolly Parton. När hon inte bara vill skriva en glad danslåt utan fördjupar sig i ett lite allvarligare ämne kan resultatet bli finstämda ballader som t.ex. ”Catalog Dreams” och ”Harms Way”. Det är starka självbiografiska skildringar av den amerikanska arbetarklassens livsvillkor och de håller enligt min mening samma höga klass som ”Mama Tried” eller ”Coat of Many Colors”.

”From Oregon to Ireland” erbjuder en fin sammanfattning av Joni Harms karriär så här långt om ni skulle ha missat hennes underbara studioskivor. Har ni redan dem behöver ni naturligtvis denna skiva också. Ljudet är utmärkt och det är roligt att man valt att ge ut en hel liveshow rakt av. Det är äkta, ärligt och älskvärt. Precis som Joni Harms själv.

/Roger Jönsson