Mississippi Heat
Warning Shot
(Delmark Records)

Mississippi Heat har utvecklats till ett kultband. Inte så mycket för att de spelar gammal god Chicagoblues från start till slut. Utan för tvärtom, för att de under alla år varit lyhörda för nya influenser, experimenterande och kreativa. Så därför blir det Chicagoblues tillsammans med blues från andra delar av USA, lite influenser från Karibien, lite från soulen, lite från gammal R & B. Lite ospecifikt kan tyckas. Men det finns en stark bas i bandledaren och munspelaren Pierre Lacocues intentioner som håller ihop bandet och drar ut riktningen, vilket gör att den eventuella splittrade känsla som skulle kunna sippra genom plattan faktiskt inte finns där.

Detta är Mississippi Heats elfte album sedan starten 1991. Det var då Pierre samlade ihop till ett band som han sedan har lett till en ganska stor framgång med många lyssnare runt om i världen. Själv spelar han ett alldeles utmärkt munspel. Mer åt Butterfield och Musselwhite än åt Big Walter Horton, som har varit han stora favorit och inkörsport till bluesen.

Sångerskan Inetta Visor har varit med sedan 2001 och sjunger också bra med en varm och stark röst. Inte kanske den där speciellt personliga rösten men en röst som gör ett bra jobb. Inte minst i den jazziga bluesballaden ”I Don´t Know”. I övrigt är det Michael Dotson och Giles Corey på gitarr, Neal O´Hara piano och orgel, Brian Quinn bas och Kenny Smith trummor som ingår i den fasta delen av bandet. Till inspelningen bjöd man dessutom in gamle medlemmen Carl Weathersby på gitarr, som då gav lite tyngre gitarrdrivna sånger, Sax Gordon på blås, Ruben Alvarez percussion, som kommer väl till sin rätt i de latininfluerade spåren, och Mae Koen, Diane Madison och Nanette Frank på bakgrundssång.

Inledningsspåren ”Sweet Poison” är ett uptemponummer med en kombination av Chicagos lite mer bestämda gitarrspel och Texas lite mer svängande. ”Alley Cat Boogie” tar oss mer tillbaka till ett rockigt 50-tal och ”Come To Mama” har de så typiska Karibiska tongångarna och rytmerna. Titelspåret ”Warning Shot” har gammal god Chicago bluessoul över sig medan ”Nowhere To Go” har det mer taktfasta barblueskompet. ”Swingy Dingy Baby” bidrar med med en uptempo shuffle och varför inte en countryinstrumental med munspel och sax i huvudrollen i klassikern ”Your Cheating Heart”. Lysande bra.

Det är mot slutet det blir med av det som vi förknippar med Chicago. ”Evaporated Blues” tung, långsam och takfast, ”What Cha Say?” en långsam traditionell blues medan sedan det hela avslutas med den lite snabbare ”Working Man”.

Och så är det nog också, en klar arbetsseger, där glöd, spelglädje och skicklighet starkt bidrar till att Mississippi Heat ännu en gång har lyckats att skapa något riktigt lyssningsvärt.