Fretless,The
The Fretless
(Egen utgivning)

Den kanadensiska stråkkvartetten The Fretless följer upp sitt prisbelönta debutalbum ”Waterbound” från 2012 med ännu ett starkt personligt knippe av melodier. Deras lite annorlunda sätt att ta sig an den traditionella folkmusiken har fått många lyssnare att spetsa öronen. Genom att omvandla traditionella fiollåtar och folksånger till nya spännande arrangemang har det blivit något nytt, lite annorlunda. Definitivt lyssningsbart.

Ivonne Hernandez, Karrnnel Sawinsky och Trent Freeman spelar fiol och Eric Wright cello. De samlades i november 2011 på Vancouver Island för att under tio intensiva dagar spela sig samman till ett nytt band. De hade en idé om att utveckla fioltraditionen vidare. Att utgå från folkmusik och fiolkompositioner med att ge dem nya arrangemang och framförande. De lyckades.

Det finns en folklighet kvar i musiken, men den har även fått ett drag av mystik. I sin nya form blir det hypnotiskt framfört där cellons mörka toner bär ett förebådande budskap. Så denna kombination av folkmusik, folksånger, klassiska inslag och stråk av punk känns nyfunnet inspirerande. De traditionella låtarna har ett typiskt drag av tradition över sig medan de komponerade eller omarrangerade låter sig lockas ut på nya vägar. Bland annat gör man en egen version av Radioheads Thom Yorks ”Airbag” med gästinhopp av Ruth Moody, som vi känner från The Wailin´ Jennys, på sång. Gästinhopp gör även Oliver Swain (The Big Machine) på banjo och i duett med Ruth Moody på ”Lonesome Scene Of Winter”. Vackert.

Med sina inslag av dansinspirerande jigliknande melodier och svävande arrangemang blandat med mer påträngande och stråkintensiva låtar blir The Fretless något lite annorlunda. Det är inte det intensivt uppjagade stråkjakterna vi får höra. Det är egentligen bara den traditionella ”Lulu” som är lite snabbare.

Jag kan inte påstå att jag är någon kännare av folkmusik från någon av världens kontinenter, eller av stråkkvartetter heller för den delen. Men i mina öron låter The Fretless arrangemang och framförande som både spännande och vackert. Jag är därför inte speciellt förvånad över deras framgångar på folkmusikfestivaler runt om i Kanada, USA och Europa.

The Fretless har onekligen utvecklat fioltraditionen med sitt nya album.