Clark, Guy
Live From Austin, TX (Dixie’s Bar & Bus Stop)
(May 6 Entertainment)

Nu har det kommit en ny cd i den nya serien av livekonserter från ”Dixie’s Bar & Bus Stop” som var en obskyr lokal TV-show i Austin som producerades av mångsysslaren Butch Hancock från The Flatlanders under åttiotalet. Första släppet i denna spännande serie var med Jerry Jeff Walker och nu har turen kommit till en annan gigant och pionjär inom den alternativa country-musiken: Guy Clark. Denna spelning från 1984 ges ut i två versioner, en med bara en dubbel-CD och en annan som även innehåller en DVD med delar av spelningen. Ljudet är utmärkt och för mig räcker det gott med att enbart höra konserten.

Detta är absolut en mycket hörvärd spelning som innehåller mycket av Guy Clarks klassiska material. Man skulle mycket väl kunna rekommendera den som en första ingång till detta konstnärskap om någon aldrig skulle ha hört Guy Clark förut. Detta trots eller kanske snarare just på grund av att alla låtarna framförs i helt avskalade soloversioner. Det är nämligen alls inget dumt sätt att höra denna musik. Ingenting distraherar från låtarnas essens, vilken består av Clarks oerhört väl utmejslade berättelser och iaktagelser. Hans lite kärva och gnälliga röst kan kanske ibland kännas lite begränsad och påfrestande men i grund och botten passar den också bra till texterna, som ju fokuserar på det vardagliga och det äkta i livet. Här har vi alla hans fantastiska sånger om hemodlade tomater, om snickarens arbete, om den åldrande revolvermannen, om hans pappas kniv och om räkfiskarna vid Texas sydkust.

/Roger Jönsson