Jameston Revival
Utah A collection of recorded moments from the Wasatch Mountains
(Ingrooves)

Jonathan Clay och Zach Chance växte upp i Magnolia, Texas, hade samma musiksmak och tillbringade mycket tid tillsammans på en veranda under ungdomsåren där de lyssnade på Everly brothers, Creedence Clearwater Revival, Guy Clark och Willie Nelson. Sedan har de flyttat runt, bott i Austin och Los Angeles, och gett ut ett antal soloskivor. Clay närmare bestämt tre och Chance en.

Hur länge kan man satsa på en karriär inom musiken om den inte genererar några pengar? Hur många år orkar man hanka sig fram för att göra det man vill mest av allt? Det där året musiken skulle få chansen hade blivit till flera utan att det riktigt lyft för någon av dem. De bestämde sig för att ge det ett försök till, tillsammans den här gången, och bildade Jamestown Revival.

Svåra tider kan bli till starka låtar. I ”Wandering man” får vi klart för oss var det här projektet tar avstamp:

I said, the good times are over, I can´t get no relief
Mama, I´m broke and lonely on my knees
I never go easy, believe me, I´m always gonna hold the line
This wandering man has got a hell of a plan, but he is running out of time

Det finns inslag av tungsint, grubblande blåögd soul i var och varannan textrad. Första låten inleds med “I´ve got a very troubled mind”, den andra med “Lately, I´ve been low”, den tredje med “Good times are over”. Man skulle kunna bli nedstämd för mindre. Men det blir man inte. För melodierna är så enkla och medryckande, den akustiska ljudbilden tydlig och klar, och för att de sjunger så bra.

Här finns influenser från Texas historieberättare, sydstatssoul och västkustrock. Men när de trycker på med rösterna i ”California (cast iron soul)” och ”Revival” eller när de hittar en sorgsen klang i ”Heavy heart” och ”Medicine” tänker jag snarare på de skotska tvillingarna i The Proclaimers än på favoriterna från verandan i Magnolia.

Ge de här killarna en lägereld, en kyrka, ett konserthus, en pub eller en mindre arena. De kommer att sjunga sina sånger med full kraft. Det är det livet de vill ha. Just nu turnerar de. På sin hemsida säljer de skivor, tröjor och egentillverkade handgjorda smycken. Vi får hoppas det genererar lite pengar. För pengar genererar tid för Jamestown revival. Tid att fortsätta med sina stora plan.

/Mattias Syrén