Walker, Joe Louis
Hornet´s Nest
(Alligator)

Joe Louis Walker blev invald i The Blues Hall Of Fame i fjol. Inte oförtjänt. Nu 64 år gammal och med 24 album ytterligare i sitt bagage sedan det starka debutalbumet ”Cold Is The Night” från 1986 kan Joe Louis Walker med rätt titulera sig som en av dagens främsta bluesmusiker. Detta det nya albumet ”Hornet´s Nest” är ett starkt bidrag till den positiva bilden och en mycket spännande lyssning.

De tio åren som föregick skivdebuten tillbringade han som medlem i gospelgruppen The Spiritual Corinthians och passade även på att ta två examina vid San Francisco State University. Det var vid ett uppträdande på New Orleans Jazz & Heritage Festival 1985 som Joe Louis kände att enbart gospel var en begränsning i hans musikuttryck. Att han i princip levt tillsammans med Michael Bloomfield sedan 1968 kan säkert också ha spelat in. Vi kan höra Michaels inflytande i den musik som Joe Louis spelar nu.

Låt dig inte skrämmas av den inledande hårdrockande gitarrintensiva titellåten ”Hornet´s Nest”. Det blir annorlunda vad det lider. Detta 70-talsinstick återkommer bara i ”Ramblin´Soul”. En hård rockig boogieblues som även kunde ha funnits i Creams, Jimi Hendrix eller The Allman Brothers Bands repertoar. Dessa båda låtar ska självklart fungera som en krydda i denna musikaliska blandning.

Redan den andra låten, ”All I Wanted To Do”, är en trallvänlig Memphis soul med härlig uppbackning av The Muscle Shoals Horn Section. Trean, ”Stick The Fork In Me”, en taktfast R & B och fyran Carl Perkins ”Don´t Let Go”, en sprudlande gospel rock ´n´ roll med extra sånghjälp. På en sådan låt passar det sedan bra att lägga en skuttig blues med ett snyggt slidegitarrspel. Och på den vägen är det. För sedan kan vi höra Joe Louis Walkers version av Rolling Stones popigt lättsamma rocklåt ”Ride On, Baby”, en taktfast funky R & B i Kid Andersens ”Soul City”, en långsam slidegitarrblues i ”I´m Gonna Walk Outside” som tar oss till Muddy Waters 50-tal och en avslutande gospel i ”Keep The Faith”.

Det finns överraskande och oväntade vändningar som gör ”Hornet´s Nest” till en platta som är kittligt lockande och sprudligt lurig. Joe Louis Walker visar med all önskvärd tydlighet här på sitt andra album för Alligator att han är en stor artist med många strängar på sin lyra. Han visar en professionell förmåga att hantera sång, gitarrspel och olika musikstilar med rötterna i bluesen. En utvecklare och traditionsbärare i ett.