Jones, Sharon and the Dap-Kings
Naturally
(Daptone Records)

Onekligen går det inte att argumentera bort nostalgin. Att Sharon Jones and the Dap-Kings ger munmotmunmetoden på sjuttiotalets soul- och funkideal hörs i musikens varje andetag. Men ändå står den här skivan rak i ryggen på egna ben. Och varför skulle någon av de inblandade skämmas? »Naturally« innehåller oförfalskad soulfunk med en elegans som alltför sällan existerar bland samtidens genrekamrater med samma mål.

Skivan rusar mellan den nästan skitiga, tempofyllda funken och de blödigt känslosamma balladerna utan att Sharon Jones någon gång mister kontrollen: hennes röst rör sig ledigt mellan dessa genrebundna ytterligheter utan att hamna i problem. Lika säkert agerar också the Dap-Kings.

Blåsinstrumenten får jobba stenhårt i »My Man is a Mean Man«, inledande »How Do I let a Good Man Down?« lyfter framförallt tack vare Bosco Manns grymma basspel. Denna Bosco Mann är dessutom textförfattare och arrangör till skivans alla kompositioner, med undantaget »This Land is Your Land«. En egensinnig, och därför oerhört befriande, version av Woody Guthries hymn som blåser bort majoriteten av övriga försök till tolkningar av låten. I bakgrunden brölar en djup sax, strax för slutet träder ett distinkt piano fram och i centrum huvudpersonen, vars röst trycker fram Guthries text i återhållen, men intensiv stil. Precis som så många andra av soulens största började Sharon Jones vid ung ålder sjunga i kyrkan. Hemstaden Augusta, Georgia fick redan då bevis på hennes känsla för att uttrycka sig genom sång. En talang som utvecklats, utvecklats och når karriärens höjdpunkt i och med »Naturally«. För gospelrötterna har inte lämnat Jones; ständigt är hennes röst brinnande och relevant.

Speciellt så i »All over Again« och »Stranded In Your Love«. I den senare delar Jones mikrofonen med Lee Fields, tillsammans och var för sig målar de upp bilderna av ett förhållande i småbitar som ingen av de inblandade förmår lämna bakom sig, fastän det är precis vad de vill göra.
»All over Again« är däremot rakt igenom sliskigt romantisk. Och precis därför skivans självklara höjdpunkt.

/Mattias Bergqvist