Wright, Brian
Rattle Their Chains
(Sugar Hill Records)

”Red Rooster Social Club” sammanfattar mycket av det Brian Wright vill säga med sin musik. Det är en underbar ballad som bär så mycket Texas song writing i sig som det bara går. Arvet efter Guy Clark, Townes Van Zandt, Joe Ely, Jimmie Dale Gilmore och Steve Earl finns där så vårdat och utvecklat. En banjo bär melodin framåt melankolisk och ensamt medan en accordion svävar runt, under och över texten på denna isolerade bar.

Just south on the highway, just past the county line
If you’re looking for trouble, you’re as likely gonna find it
If you’re looking for a lover, or had one leave you behind
Come in and make yourself at home

Möjligen är detta dessa band till det förflutna som är de kedjor som Brian menar att han skakar och som binder honom till något han vill göra sig av med. Medan den fina föregångaren House Of Fire från 2011 bejakade inre demoner öppnar ”Rattle Their Chains upp för en öppnare värld. Sedan föregångaren har han flyttat med sin familj från Los Angeles till Nashville och har funderat över sina rötter i Waco, Texas, sina musikaliska influenser, död i familjen och en dotters födelse.

När man lyssnar till ”Can´t Stand To Listen” kan man inte låta bli att känna anden efter Guy Clarks ”Desperadoes Waiting For A Train” sväva över sången. Ingen nostalgi i den fångande melodiösa ”We Don´t Live There” som mycket väl skulle kunna komma från en sång av John Hiatt. Atmosfärrika ”The Good Dead Queen” utvecklas till en långsam countryvals där Brian uttrycker sin skräck för det förflutna och de spöken han inte kan skaka av sig. ”Hear What I Want” är kanske den mest lättsamt popiga sången på plattan med sitt svävande flyt och sin lättsamma flickkör och visselinslag. Men texten är allvarligare än så, om hur sångaren vill tysta ner alla som inte säger det som passar. Och ”Face Of The Earth” är så mycket klassik country som det går att göra, med en fint piano som för sången framåt tillsammans med gitarr och lapsteel. ”No Casanova left”

Brian Wright sjunger med varm, rund och personlig sångröst med en lite skorrande biton. Han spelar dessutom en kraftfullt bluesig gitarr. Medan House On Fire mest var ett ensamt verk så har han på Rattle Their Chains ett större band till sin hjälp, även om listan av instrument han själv trakterar är riktigt lång. Med det är ett tjockare men ändå mer uppsläppt sound här.

Minnesvärda situationer och karaktärer dyker upp här och där i de både knivskarpa och mjukt formade fraserna. Även om den kan uppfattas som lite spretig är Rattle Their Chains ett tydlig steg framåt i den musikaliska utvecklingen.

För Brian Wright är en av dessa många goda singer songwriters från Texas som vet hur man omsorgsfullt sätter samman en precis text, vet hur man ska hantera en melodi med både country och pop i sig och med arrangemang som både bär och lyfter. Det har han visat här.