Roomful Of Blues
45 Live
(Alligator)

Roomful of Blues bildades 1968 när gitarristen Duke Robillard och keyboardspelaren Al Copley började lira swing, jumpblues, R&B och jazz från 40- och 50-talet tillsammans. Två år senare kom blåsarna till med saxofonisten Rich Lataille i spetsen och Roomful of Blues blev då ett ”little big band” som spelade moderna versioner av framför allt jumblues och R&B från 40- och 50-talet.

Nu 45 år senare kan man räkna bandet till de legendariska R&B-banden. Inte bara för vad det uträttat musikalisk, utan även för den roll det har haft som språngbräda för duktiga musiker. Inte mindre än 50 medlemmar har kommit och gått genom åren. Hit hör Ronnie Earl, Lou Ann Barton, Curtis Salgado, Greg Piccolo och Sugar Ray Norcia. Dessutom har de kompat andra storhet på deras spelningar. Jimmy Witherspoon, Jimmy McCracklin, Roy Brown, Big Joe Turner, Eddie ”Cleanhead” Vinson och Earl King på skivinspelningar och B.B. King, Otis Rush, Stevie Ray Vaughan, Eric Clapton och Carlos Santana på scen. Skivdebut gjorde Roomful of Blues 1977 med legendariske Doc Pomus som producent.

Till detta jubileumsalbum har bandet valt att göra nya versioner av sina tidigare inspelade sånger. Från egna klassiker som ”Dressed Up To Get Messed Up”, ”Turn It On, Turn It Up” och ”That´s Right!” till inspelningar som de har gjort tillsammans med andra storheter, som ”Crawded Hole” med Big Joe Turner, ”Somebody´s Got To Go” med ”Cleanhead” Vinson och ”It All Went Down The Drain” med Earl King. Dessutom bör också den fina versionen av Magic Sams ”Easy Baby” nämnas.

Roomful of Blues leds idag av gitarristen Chris Vachon och till sin hjälp att fylla rummet med blues har han den mest långlivade bandmedlemmen Rich Lataille på sax samt Phil Pemberton sång, Mark Earley sax, Doug Woolverton trumpet, John Turner bas, Chris Rivelli trummor och Rusty Scott keyboard. Tillsammans bildar de en tät och energiskt lustfylld ensemble.

Det är fylligt, det är svängigt, det är medryckande, det är spetsigt, det är kraftfullt. Storröstad sångare, variationsrikt gitarrspel, tryckande blås och sammanhållet drivande komp. Roomful of Blues har precis allt det som ett litet storband som spelar R&B och jumpblues från 40- och 50-talet ska ha. Men inte bara det. Bandet har också haft en förmåga att genom åren förnya och utveckla musiken till att leva med tiden. ”45 Live” är inte enbart en nostalgiresa 45 år tillbaka i tiden utan även en resa i utveckling och stilbildning. Utan denna inställning och vilja hade nog inte Roomful of Blues funnits kvar idag.