The Killbilly 5‘ers
Welcome to Town - Now Get the Hell Out
(No Bull Records)

The Killbilly 5‘ers är ett band från Växjö. Sångare är Alo Karlsson, i Rootsys begynnelse känd som Ola Karlsson i våra spalter. På »Welcome to Town - Now Get the Hell Out« odlar han och bandet en tung och på en gång slamrig och finessrik hårdrock. Bas och trummor driver på hårt, Alo Karlsson sjunger med frenetisk övertygelse, och gitarristerna Wincent Persson och Ola af Trampe bidrar med tunga riff och läckert fladdriga solon och licks.

Men The Killbilly 5‘ers musik handlar inte enbart om tyngd. Som i den klassiska hårdrocken är också melodikänslan stark, och i lyriken skapar gruppen ett universum av white trash-erfarenhet och sliten rockromantik. Just det sociala uttrycket är originellt, och gruppen hanterar det med lätt ironi, men också en inkännande inställning. Förhoppningvis handlar det just om inlevelse i en skapad värld, inte om faktisk erfarenhet, men som alla kvalificerade mytologier tolkar även The Killbilly 5‘ers white trash-myt en upplevelse och svarar på en fråga:

»Fire it up, fire it up
I’m a man with a mission, let’s burn down the trailer park
Fire it up, burn it all down tonight
It sure feels right«

Rockromantiken är, som sagt, av det slitnare slaget. Inte heller där möter vi några glamorösa interiörer. Det är »Up shit creek in a big ass truck«, men också en dröm om att rena själen i Tupelo.

Men, det viktigaste, den skapade mytologin får också en kongenial ekvivalent i musiken. Alo Karlsson frustar och spottar fram de mer eller mindre desperata imperativen och gitarrernas tyngd ger den perfekta inramningen till den frammanade världen och erfarenheten. Och, lika viktigt, trots frenesin finns det hela tiden utrymme för nyansering och fördjupning av det musikaliska uttrycket.