Dolly Varden
For A While
(Catapult)

Dolly Varden bildades redan 1994 av de äkta paret Steve Dawson (sång, gitarr och orgel) och Diane Christiansen (sång och orgel). »For A While« är deras sjätte album och det spinner vidare på den inslagna vägen de cementerade med debuten »Mouthful of Lies« från -95. Det är bara att de förfinat sitt uttryck genom åren med influenser allt från folk, rock och country, över till soul och pop. Dolly Varden har skapat ett eget sound. Deras stora tillgång är Steve Dawsons sång och låtskrivande, men även Diane Christiansen har en riktigt bra röst. Ibland väljer de att fläta samman sina röster och då blir det riktigt magiskt.

»For A While« är inspelad och mixad av Steve Dawson, och bakom produktionen står hela bandet som utöver Steve och Diane består av Mark Balletto (gitarr), Mike Bradbarn (bas) och Matt Thobe (trummor). De har fått till en avskalad ljudbild där både rösterna och instrumenten får rejält med utrymme. Det som också gör lyssningen riktigt intressant är att materialet är så varierat. Dolly Varden har nämligen hittat den perfekta balansen mellan ballader som tassar fram lite försiktigt och riviga upptempolåtar. Och när det gäller de välskrivna texterna handlar det mycket om tillbakablickar i livet och hur de ser på det idag. Alltid intressanta.

På »For A While« hittar vi ett Dolly Varden i fin form. Har man har missat dem förut är detta nya album en alldeles utmärkt start, och om man fastnar är det bara att botanisera sig bakåt i Dolly Vardens och frontmannen Steve Dawsons skivkatalog. Ni lär inte bli besvikna.

/Johan Annetorp