Swinging Hayriders
Get With It
(Vintjärn / Enviken)

Swinging Hayriders spelar musik från den i Sverige knappast överexploaterade Western Swing-genren som hade sin gyllene period i 30-40-talets USA. Artister från den tiden som hyllas på den här skivan är till exempel Bob Wills and his Texas Playboys, Spade Cooley, Tex Williams och Patsy Montana. Bandet gillar även Bill Haley and his Comets, Asleep at the Wheel och jazzigare saker som Django Reinhardt och Benny Goodman.

Swinging Hayriders låter otroligt autentiskt och svänger lika bra som Scat Cats (känt husband från Disneys Aristocats-film). Man lämnar heller inget annat åt slumpen. Klädsel, instrument och skivomslagsdesign är en riktig retrotripp. Helhetstänket gör dessutom den här orkestern till en riktigt fin konsertupplevelse.

Skivan spelades in en helg i Berlin fast bandet håller till i Malmö och består av rutinerade musiker. Sångerskan Maria Stille har egna projektet Sweet Mary som sitter på ett färdiginspelat album och hon sjunger även i Up the Mountain, coverbandet med tre Cardigansmedlemmar. Mats Bengtsson är mest känd som långvarig pianist i Wilmer X och mest kultkänd från garagerockbandet Dr Yogami, men har varit inblandad i tiotals andra konstellationer. Just det, känd från TV (orkester) är han också.

Ovanligt välklädde trummisen Patrik Malmros spelar med garagepunkiga Dipper. Johan Ek har i många år varit elit-honkytonk-gitarrist i Jake & the Spitfires. Steelgitarristen Peter Andersson har vunnit Dansbandskampen med Playtones och spelar precis som Patrik, Johan & Mats i utmärkta countrybandet Cheatin' Hearts (CD på Dusty Records 2005). Ulrik Jansson på ståbas spelade i Klippans rock'n'roll-kungar Southern Kings och deras retrorockabilly-uppföljare Grapestompers (två bra CD var).

Det är bara att hoppa in i den väloljade tidsmakinen och digga låtar som »Driving Nails In My Coffin«, »Stop! The Redlights On«, »The Devil Ain't Lazy«, »Who Walks In When I Walk Out?«, »Mississippi Delta Blues« och passande nog »That's What I Like About the South« även om den inte handlar om Sydsverige.

/Urban Henriksson