Douglas, Jerry
Traveler
(Membran)

Tänk att ta upp telefonen och ringa Del McCoury, Eric Clapton, Dr. John, Paul Simon, Mumford & Son, Keb´ Mo´, Bela Fleck, Marc Cohn och Alison Krauss och fråga: ”Har du lust att vara med på mitt nästa album?”. Och de svarar: ”Javisst, det ska bli skoj.” För så gjorde dobrogurun Jerry Douglas inför sin 14:e soloplatta.

Det hela skulle sedan kunna ha utvecklat sig till en ganska bombastiskt svulstig och ostrukturerad sak med många viljors kamp. Men se nej, så blev det inte. Snarare tvärtom. Det hela utvecklar sig till en resa i musikens tid och rum. En del platser är roligare att hamna på än andra, men ingen är ointressant.

Sången är inte Jerry Douglas starkaste sida men han är en hejare på dobro, lap steel, slide och vanlig gitarr. Det är främst som dobrospelare han har gjort sig känd, men på senare tid även utvecklat ett fint lap steelspel. Inledande ”On A Monday” är faktiskt Jerrys första inspelning som förstaröst. Att sången inte är hans prioriterade område kompenseras genom att han har bjudit in andra fina sångare till sångmikrofonen och växlar av dessa med ett antal instrumentallåtar där hans eget strängaspel får dominera.

Om någon hade sagt att Ry Cooder var med på Leadbellys inledande ”On A Monday” skulle ingen ha blivit förvånad. Nu är det Del McCoury som sjunger med tillsammans med orgel, washboard, piano och slidegitarr. Förmågan att skapa annorlunda och spännande arrangemang skapar också liv och omväxling. New Orleans återkommer i Chris Kenners ”Something You Got” och Huey ”Piano” Smiths ”High Blood Pressure”. Den förstanämnda blir till en intressant ord- och gitarrväxling med Eric Clapton och den sistnämnda till en bluesig version med sång från Keb´ Mo´. Tillsammans med Marcus Mumford, Sons och Paul Simon själv gör han en version av ”The Boxer” som framstår som något av det bästa som har gjorts. Med en balanserad förmåga och stor känslighet för man denna klassiker vördsamt men bestämt i mål. Paul Simon står även för första delen i en medley med ”American Tune” och Chick Coreas ”Spain”. Den visar även på den kombination av country, jazz och bluegrass som bildar huvudstomme till musiken. Bluegrass ger sig till känna på snabba avslutande instrumentallåten ”King Silkie” och när Alison Krauss & Union Station tar plats med ”Frozen Fields” Jerry är ju sedan 1998 permanent medlem av Union Station och har dessutom medverkat som komp på över 2 000 plattor genom åren.

Engelsk folkmusik blir det genom ”Gone To Fortingall”, som är ett litet samhälle på det skotska höglandet och NRBQs Al Anderson har skrivit ”Right On Time” med sång från Marc Cohn. ”So Here We Are” är en fin instrumentallåt på lap steel tillsammans med Victor Krauss bas och Omar Hakim trummor, två fantastiska musiker till hans hjälp. Tillsammans med de tidigare presenterade låtarna blir det till en albumsamling väl värd att lyssna på.

Även om Jerry Douglas är en av våra främsta dobrospelare och en snabbt växande lap steelgitarrist som skulle kunna klara sig bra på egen hand har valet att bjuda in goda sångare och medmusiker gjort ”Traveler” till en musikalisk resa utöver det vanliga. En god tur för den som väljer att hoppa på.