Thompson, Randy
Collected
(Jackpot Records)

Randy Thompson debuterade på platta i slutet av förra seklet med en CD betitlad »Wearin´ Blue«. Redan då förstod många lyssnare USA runt att här fanns en artist med kapacitet att matcha gelikar som Steve Earle, Joe Ely och till och med John Fogerty. Här fanns pang på rödbetanrösten som passade Americanastuket, låtar som matchade allt vad tidens främsta countrystjärnor presterade och det robusta gitarrspelet som säkert gav tungviktare inom rotrocken ny inspiration.

Man kan undra över varför Randy Thompson inte har blivit en större kändis. Kan det bero på att man inte ska bo i en håla som heter Clifton i Virginia om man har större ambitioner än att få lysande recensioner i musikpressen? Det är bara att hoppas att han gör fler turer till Europa och Australien och att hemmapubliken i USA ger honom den uppmärksamhet han förtjänar. Om han hade kommit från Texas hade han varit världsberömd.

Det har inte varit någon större fart på skivutgivningen heller. Jag tror att nya »Collected« är hans fjärde album och då är flera av låtarna, eller rättare sagt de flesta, utgivna förut. Vilket är bra för oss som just har upptäckt honom, för här får vi ju en sammanfattning av hans karriär utan att behöva köpa allt han har gjort. Vi får 15 spår från 13 år och det är helt okej. Allt är bra på »Collected«, ingen låt känns som utfyllnad och hade vi poängbedömning här på Rootsy, så skulle jag sätta fem av fem möjliga.

Ett gott råd: är det Americana du gillar, så är det den här plattan du ska skaffa nästa gång du får syn på en skivbutik!