Little Feat
40 Feat
(Hot Tomato/Proper)

Little Feat är onekligen ett av våra stora rockband. Och Lowell George var en av våra stora kompositörer. Det berättar inte minst denna samling med 40 liveinspelningar från den 40-åriga epok som de hittills har var verksamma under.

Lowell George spelade tillsammans med Roy Estrada i Frank Zappa´s Mothers of Invention 1969 och kände Richie Hayward när de träffade Bill Payne och blev Little Feat. Ett band som hade en förmåga att blanda blues, R&B, country, folk, gospel, soul och rock på ett nytt, personligt sätt. Kritikerna var positiva men köparna få. Efter det andra albumet lämnade Estrada Little Feat och ersattes av Kenny Gradney och man plockade även in gitarristen Paul Barrere och percussionisten Sam Clayton. Musiken drogs sig lite mer åt New Orleans funk. Nästa steg togs när Barrere och Payne utvecklade sitt intresse för jazzrock, och senare till jazzfusion. Inte den väg Lowell hade tänkt sig. Lowell uttryckte det som att Little Feat var ett demokratiskt band. Det gjorde att Payne och Barrere fick plats som kompositörer trots, enligt Lowell, det inte stod i proportion till deras förmåga. Nog så riktigt. Och denna samling talar sitt tydliga språk. Little Feat med Lowell George och Lowell Georges kompositioner är historiskt enastående än i dag. Little Feat från nystarten 1987 och framåt är ett annat band, även om man mycket tydligt använder sig av Lowells kompositioner och även gör bra versioner. Av de 40 spår som finns med på denna 3-CD från bandets inofficiella bootlegbolag Hot Tomato är mer än 2/3-delar av sångerna från de sju album där Lowell George var med och den första CD:n är Little Feat med Lowell George. Så av dessa 40 år så är större delen egentligen innehållsmässigt bara från de åtta första åren.

Vid omstarten 1987 kom även Craig Fuller sång och Fred Tackett gitarr, mandolin och trumpet med i bandet. 1993 lämnade Craig och in kom istället sångerskan Shaun Murphy. Så såg Little Feat ut fram till 2009. Hayward dog 2010 men hade redan ett år tidigare på grund av sin sjukdom ersatts av Gabe Ford, och Shaun hade även hon lämnat bandet i januari samma år. Det känns som om vi går på en tidsaxel som blir tunnare och mindre bärbar för varje år.

Samtidigt måste vi ändå erkänna att Little Feat genomgående har haft bra sångare och instrumentalister. Det har varit valet av musikalisk utveckling och valet av låtar som ibland har gjort bandets utveckling lite svajig.
Vi kan bara konstatera att Little Feat var ett fantastiskt liveband. Och är i sina bästa stunder så även nu. De har gjort många klassiska rocklåtar som står sig väl genom 40 år. Fortfarande levande.