McClain, Mighty Sam & Reiersrud, Knut
One Drop Is Plenty
(Kirkelig Kulturverksted)

Mighty Sam McClain, legendarisk soulbluessångare, och Knut Reiersrud, legendarisk norsk gitarrist, möttes och tycke uppstod. Så mycket att de kunde tänka sig att skapa ett album tillsammans. ”One Drop Is Plenty” blev resultatet. Den djupa södern möter den kyliga nord. Skulle man kunna tro. Men det finns en hel del själarnas gemenskap. Annars hade det inte fungerat så bra som det faktiskt gör. Mighty Sam sjunger med en stark och fyllig sångröst som bärs upp av ålder och erfarenhet, och en stor dos känsla, i de southern soul och gospel som bjuds här. Knut spelar genomgående ett lysande gitarrspel; följsamt, känslosamt och inspirerande. Precis så som vi är vana att höra honom.

Tillsammans har man försökt att återskapa soundet från det tidiga 70-talet med fyra McClainkompositioner, fyra Reiersrud/Wassermankompositioner och tre inlånade spår. Huvudaktörerna är två olika typer av låtmakare som kompletterar varandra väl och ger plattan omväxling och dimension. När man sedan väljer James Clevelands stora gospel ”I Don´t Feel Noways Tired” och Jerry Ragavoys klassiska och typiska soul i ”You Don´t Know Nothing About Love” blir det en stor helhet. Att man också har valt Hofseths ”Proceed” känns inte lika naturligt. En i mina ögon obegriplig text och överbelamrad musik. Svepande orgeltoner i alla ära, men det kan bli för mycket om man lägger till lika svepande gitarrtoner och ett massivt komp.

Det blir övervägande lite långsammare spår i southern soulanda, som naturligtvis passar Mighty Sam alldeles utmärkt. Någon gospel och något spår med lite mer funky fart gör helheten mer till en helhet.

Ändå tror jag att det skulle kunna bli ännu bättre. Jag får en sådan där smygande odefinierbar känsla av att plattan är inte är riktigt färdig. Lite mer tid, lite mer tid för test och letande av former och tonpussel och lite mer tid till arrangemang och produktion hade gjort skillnad. Det finns ännu mer i dessa killar, men det här är en alldeles utmärkt början på något som kan utvecklas till något ännu större.