Vaughan, Jimmie
Plays More Blues, Ballads & Favorites
(Proper)

Mer av det goda från Jimmie Vaughan. Han följer upp sin populära kärleksförklaring från 2009 med mer av sina favoriter bland blues och R&B. Och en och annan ballad. Det här är ett oändlighetsprojekt. Det finns en enorm skatt av äldre blues, R&B och ballader att lägga händerna på. Och volym två har blivit precis så bra som han hade kunnat hoppas. För det kunde blivit tråkig nostalgi i värsta fall.

Sångrösten har kanske tappat lite av sin spänst, men det har inte gitarrspelet. Precis som tidigare ett lysande gitarrspel som växlar mellan det flyhänt svängiga och det mer bestämt målinriktade. Mycket Texas och Clarence ”Gatemouth” Brown i anslaget även om sångerna är hämtade från hela landets sångkatalog.

Blåset är mer ärrigt erfaret än ungt och energiskt. Det ärrigt erfarna är något som egentligen präglar hela plattan. Den professionella erfarenheten överväger över det nyskapande och energiskt sökande. En kärleksförklaring till en musik som betyder något.

Det börjar dock lite trevande. Det är inte förrän i Jimmy Liggins långsamma blues ”Teardrops Blues” som gitarrspelet riktigt blixtrar till och blåset får luft i lungorna. Den följer Jimmie upp med en fin bluescountryversion av Hank Williams kända ”I Hang My Head And Cry”.

Det är samma gäng som den förra plattan som samlats för ytterligare en återblick på musikhistorien. Det betyder bland andra att Lou Ann Barton är med och sjunger på några låtar. Det är bra och det behövs. Dock misslyckas man när man tillsammans ger sig på Cookie And The Cupcakes ”Breaking Up Is Hard To Do”. Denna ödesmättade swamppopsång faller platt. Bättre går det då i Annie Lauries snabbare R&B ”I´m In The Mood For You”. Och även när Lou Ann själv får ta hand om Faye Adams ”Shake A Hand” som värdig liveinspelad avslutning.

Bobby Charles har levererat två sånger och även så Annie Laurie. Ray Charles ”Greenback” blir en fin snabbt rockande instrumentallåt, Amos Milburn släpper till slagdängan ”Bad Bad Whiskey” och Jimmy Reed den mindre kända ”I´m A Love You”. Och precis som på föregångaren kommer det ett spår från Doug Sahm. Denna gång den långsamma ”The Rains Came”, som först spelades in av Big Sambo & The House Wreckers.

Att det fanns mer att ta av, det visste vi redan efter den förra plattan. Frågan var om Jimmie kunde ladda om och leverera ytterligare en platta med samma kärlek, värme och närhet i att tolka andras låtar. Jo, det blev ytterligare en fin kärleksförklaring. Av det som vi var rädda skulle bli en nostalgitripp blev det inget. Så nu väntar vi bara på att det ska komma en nya platta om två år med titeln »Plays Even More Blues, Ballads & Favorites«. Jag väntar så gärna och njuter under tiden av att spela denna.