Thompson, Richard
Live in Providence
(Cooking Vinyl)

Richard Thompson är en fantastisk gitarrist och låtskrivare. Men han kan också bli ganska trist. För egen del ser jag hans samarbete med förra hustrun Linda som Richard Thompsons konstnärliga kulmen. På sjuttiotalet avlöste de suveräna skivorna varandra. Men så tog allt slut. Richard Thompson stack.

Den turné som paret genomförde i USA för att fullgöra ett kontrakt har av medmusikerna kallats för »The Tour in Hell«. Linda Thompson satte fälleben på maken när han skulle in på scen, hon satte en rejäl spark på hans smalben, dold bakom en förstärkare, under ett gitarrsolo. Och en klubbägare i New England bedyrade att Sex Pistols varit en barnlek att hantera jämfört med den svikna Linda Thompson.

Vad hände sedan? Linda Thompson gjorde den utsökta »One Clear Moment« 1985. Efter en långvarig tystnad, förorsakad av en neurotisk åkomma med fysiska konsekvenser, kom hon tillbaka med en ny skiva häromåret, nästan lika bra. Själv tycker jag att dessa båda skivor rejält överglänser allt det som Richard Thompson gjort efter skilsmässan.

På sina soloskivor har han blivit alltmer mässande, gitarrspelet är lika intrikat som tidigare, lika oemotståndligt i sin snirklighet, men inramningen har varit pretentiös utan egentlig konstnärlig täckning.

Det gäller skivorna. På scen är Richard Thompson fortfarande oerhört bra. Paradoxalt nog är hans konserter mer fokuserade än hans skivor. Så ungefär ser min egen bild ut. Jag förutsätter att många presumtiva läsare anser att jag bara pratar strunt.

Men åtminstone för mig bekräftas bilden av den fina dvd:n »Live in Providence«, inspelad 24 juli, 2003. Richard Thompson uppträder med sitt band: Pete Zorn på saxar och mandolin, Rory McFarlane på bas och trummisen Earl Harvin. Bandet öppnar tätt och svängigt med »Tear Stained Letter«, med det medryckande duettspelet på sax och gitarr. Richard Thompson sjunger koncentrerat, och hans gitarrsolo är precis så där omisskännligt och krypande egensinnigt som jag vill höra honom.

Sedan följer den vackra »Gethsemane«, det lätta swinget i »Al Bowlly’s in Heaven«, de pålitliga slagnumren »Walking on A Wire« och »Shoot out the Lights« och ytterligare en handfull sånger. Och det är hela tiden fantastiskt bra. Bandet är samspelt, rytmsektionen driver på, smakfullt och finessrikt, och Pete Zorns saxar skapar hela tiden den nödvändiga balansen mot Richard Thompsons gitarrspel. Där Thompson är subtilt elegant, är Zorn mer hårdför rhythm & blues-präglad i sitt utspel. Men de förenas i de folkrockiga duetterna och den genuina swingkänsla som präglar flera av låtarna.

Till konserten kommer också värdefullt extramaterial. Från en »Guitar Player«-session 1981 kommer de akustiska »The Choice Wife« och »Just the Motion« där Richard Thompson visar sin väl behärskade virtuositet och en teknik präglad av både den brittiska folkmusikken och den klassiska spanska gitarren. Dessutom får vi tv-framträdanden från 1984, 1985 och 2001 (»Austin City Limits«). Sällan har extramaterialet på en musik-dvd så fruktbart bidragit till att forma en helhetsbild av en artist. På »Live in Providence« får vi allt det som är så bra med Richard Thompson i egen rätt. För den som delar mina reservationer mot Richard Thompson som soloartist är den här dvd:n det perfekta komplementet till skivorna med Richard & Linda Thompson och den samlingsskiva som sammanfattar hans bästa arbete med Fairport Convention.