Mitchell, Joni, James Taylor & Phil Ochs
Amchitka
(Greenpeace)

För 40 år sedan samlades Joni Mitchell, James Taylor och Phil Ochs i Pacific Coliseum, Vancouver tillsammans med 10 000 andra för att genomföra en stödkonsert för Greenpeace projekt att stoppa USA´s provsprängningarna på Amchitka. Så här en 39 år senare (den släpptes nämligen sent i fjol) ser nu inspelningen av konserten dagens ljus och sälj till förmån för nya räddningsprojekt från Greenpeace.

Det var en tid då dessa tre folkmusiker var framgångsrika i sina respektive karriärer. Joni Mitchell skulle snart släppa ”Blue”, James Taylor hade precis släppt det lyckosamma albumet ”Sweet Baby James” medan Phil året innan hade släppt ”Rehearsals for Retirement”, men var i slutet av sin karriär.

Det är en på alla sätt lysande konsert. De tre artisterna bjuder med sina respektive stilar på engagerade och starka sånginslag. Phil får en önskan om att framföra ”Joe Hill” och gör det direkt och känslosamt. Dessutom några eldfängda protestsånger från tidigare 60-tal; ”I Ain´t Marching Anymore” och ”I´m Gonna Say It Now”. James Taylor har alltid varit känd för sina varma, mjuka röst och tänkvärda sånger. Här tar han naturligtvis tillfället att spela några från ”Sweet Baby James”. Förutom titellåten är det ”Fire and Rain” och ”Blossom”. Joni Mitchell är som vanligt intensiv i ett högt tonläge och växlar mellan det djupa eftertänksamma och det raska flyende. Samtidigt som det finns mycket värme och medkänsla för projektet och till publiken. Hon ackompanjerar sig på gitarr, piano och ducimer i sånger som ”Big Yellow Taxi/Boney Maroney” och ”Woodstock” och kallar in James Taylor för att sjunga duett i ”Mr Tambourine Man” samt bjuder in Elliot Roberts, Peter Asher, Terry David och Greenpeace medgrundare och konsertarrangören Irwing Stowe i den avslutande ”The Circle Game”.

Och hur gick det. Efter tre av åtta planerade provsprängningar lyckades Greenpeace få ett stopp och lugnet la sig åter över Amchitka. En minnesvärd konsert för att nödvändigt initiativ. Att vi har fått vänta så här länge på att få höra konserten beror på att det inte gick att lösa ut rättigheterna förrän John Timmins blev medlem i Greenpeace och han nådde en uppgörelse med artisterna.

Om jag har förstått det hela rätt, sälj denna dubbla CD endast direkt via Greenpeace och kan beställas via www.amchitka-concert.com. Gör det.