King, Al & Arthur K. Adams
Together
(Ace)

Engelska Ace fortsätter sitt uppskattade återutgivningsarbete med att så här på årets sista veckor ge ut en samling med allt vad de två västkustbluesmusikerna Al King och Arthur K. Adams spelade in för Kent/Modern 1966 till 1969. Dessa båda musiker fick egentligen aldrig något genombrott på den nationella arenan. Inte med sina skivutgivningar. Arthur K. Adams däremot är en musiker som har gjort många fina insatser för andra. Och det där K-et skakade han av sig ganska snabbt och blev en efterfrågad studiomusiker, bandmedlem och låtskrivare. Truckload Of Loving” som Albert King spelade in och ”There Is Always One More Time” för B.B. King är två exempel. Han medverkar också på några av The Crusaders album och blir själv mer och mer funkig i sin musik. Det har sedan också blivit sju album i eget namn sedan 1972, där den som kom i fjol och heter ”Stomp The Floor” är riktigt bra. Tittar man tillbaka på hans långa karriär visar han att han behärskar de flesta stilar och är en enastående gitarrist. Inte konstigt att han fick uppdrag åt B. B. King och många andra under de senaste 50 åren.

Ingen av dem spelade in tillräckligt med låtar för att kunna få ihop en egen CD av material från Kent/Modern. Tillsammans blir det en fin samling av västkustblues och soulblues. Arthur är dessutom gitarristen bakom Al på hans spår, så det finns en koppling mellan de båda som gör att denna samling faktiskt kan kallas ”Together”.

Al King är musiker i samma anda som Percy Mayfield, Jimmy McCrackling och Lowell Fulson med klassiker som ”My Name Is Misery” och ”Get Lost”. Han gör också en fin version av ”The Thrill Is Gone” och den underbara långsamma ”Maybe My Last Song”. Arthur Adams är den av de båda som är en mer utpräglad soulbluesartist och han gjorde bland annat den lysande ”She Drives Me Out Of My Mind”. Även om båda har stora band med blås som kompar är det Arthur som drar de stora tonerna med brusande orgel, bullrande sax, fylligt blås och doande flickkör. Han gör även två mycket fina tunga drivande duetter. En, ”Let´s Get Together”, med Edna Wright och ”Is That You” med Mary Love.

Maxwell Davis svarar som vanligt för utsökta arrangemang till de båda, och står även för hjälp med producerandet.

Det är roligt att Ace har plockat ut dessa låtar, varav sju är tidigare outgivna, för att ge oss en heltäckande bild över de båda duktiga blues- och soulbluesmusikernas inspelningar för Kent/Modern.