Mednick, Steve & Eddie Seville
La Collaborazione Dei Due
(Cottage Sound Recordings/Hemifrån)

Mednick och Seville har en del plattor bakom sig, både som soloakter och som medlemmar i olika band. De har däremot inget stort skivbolag bakom sig och är förmodligen lika okända för de flesta som de var för mig innan »La Collaborazione Dei Due« landade i cd-spelaren. Men med inledande »Toulouse reprieve« är jag hemma direkt. Smått bluesig och funkig americana, inte så långt ifrån Warren Zevon vad gäller komposition samt vokal klang och dito uttryck.

Fortsättningen blir till en väl varierad odyssé inom formen. Här finns trummor, bas och köttiga gitarrer, men också spår med i stort sett enbart piano eller akustisk gitarr som komp. Lyssna till exempel på starka »Man on the road« med dess lika överraskande som välfunna valthorn. Melodierna lutar sig naturligtvis en del mot Dylan, men egentligen mindre än man kunde vänta sig givet herrarnas poserande med akustiska gitarrer på omslaget. Jag hör snarare ekon av ett avskalat REM eller en Springsteen med halva E Street Band på semester.

Rösterna är utmärkta. Vi talar kanske inte skönsång, men de skavanker som finns är definitivt av rätt märke. Texterna handlar om nätter i Louisiana, återblickar på fornstora dagar, livsval och kärlekens nödvändighet i en värld där slotten byggs av sand och bandet bara ibland spelar låten du vill höra. Politisk udd saknas inte.

Avslutande »Love's got a hold« är storslagen i det lilla formatet och sluter en sångcykel som lika självklart som logiskt tar sin plats på den rootsigare sidan av singer/songwriterscenen.

/Bengt O Tedeborg