Hoffsten, Louise
På andra sidan Vättern
(Border Music)

Efter den fina »Så speciell« för två år sedan återkommer Louise Hoffsten med ännu en helt svenskspråkig skiva, »På andra sidan Vättern«. Även den här gången har hon skrivit flera låtar tillsammans med Peter LeMarc. I mötet mellan deras skilda temperament och erfarenheter uppstår ren och skär magi. Melodierna är avskalade, enkla och reducerade till ett den konstnärliga nödvändighetens minimum. Louise Hoffsten och Leif Larson har skrivit den mesta musiken, i lag eller var och en för sig. Så fyller LeMarc och Louise Hoffsten på med lyrik så naken, så omedelbar och befriad från alla dekorationer att känslan blottläggs inför våra öron i perfekt samklang med musiken.

Just samspelet mellan text och musik är det som övertygar mig mest den här gången. Louise Hoffstens frasering växer organiskt in i den instrumentala ramen. Så formas en förtätad, akustisk väv där varje del skapar sin egen inre nödvändighet.

När Louise Hoffstens röst avtecknas mot Ola Gustafssons vinande dobro i »Kände mig så vilsen« eller mot Petter Berganders orgelmattor i »Komposten« skapas en knivskarpt balanserad metafor för den underliggande känslan. Skärpan präglar främst de långsammare låtarna, vilka också utgör skivans musikaliska och emotionella centrum. Desperation, paradoxala förhoppningar och dyrköpt erfarenhet förenas i ett suveränt integrerat uttryck.

Men det är som om uttrycket är så intensivt att det hotar att implodera. Den explosiva självmedvetenheten i »Du är historia« ger en nödvändig motvikt, eller en känslomässig vilopunkt. Då får också countrybluesens råbarkade närhet vika för ett mer svepande, shuffleartat formspråk.

Något av samma kontrastverkan skapas genom den innerliga »Tröstar jag dig då« med dess förföriska poprefräng eller den nostalgiskt skimrande souljazzen i »Hemma ikväll« med snyggt melodisolo av Ola Gustafsson. Men även olikheterna bidrar till att ge musiken karaktär. De inre spänningarna speglar även en inre nödvändighet. Inget kunde varit på något annat sätt på Louise Hoffstens nya skiva.