Pilgrim
Harbour Girl
(Rootsy/ADA Nordic)

Det har gått fyra år sedan Pilgrim gav ut sin obetitlade debutskiva. Nu återkommer gruppen på nytt bolag med delvis reducerad sättning. Strängbändarna Peter Gran och Marcus Svensson är kvar, likaså sångerskan Karin Forsman. Hennes tvillingsyster Maria Forsman Larsson, som inte funnits med på scen i år, har blivit »additional musician« tillsammans med Ray Davies och trummisen Joe Redstone. Ny basist är Mikael Fahleryd.

Men »additional« eller inte, systrarna Forsmans stämsång sitter lika fint på »Harbour Girl« som på förra skivan. De anknyter till countryns klassiska vokalduor som Blue Sky Boys, Delmore Brothers och Louvin Brothers. Men deras röstlägen och den odramatiskt vackra fraseringen för också tankarna till den mer samtida systraduon Sweethearts of the Rodeo.

Föregångarna från skilda generationer hyllas också i fina versioner av bland annat »I’m Working on A Building«, »Ring of Fire«, »Where The Soul of Man Never Dies« och Louvins »Broadminded«. Pilgrim gör dessutom en innerlig version av »Would You Lay with Me (In A Field of Stone)«. Den öppnar för den tolkningskonflikt som följt av kompositören David Allan Coes extrakurrikulära låtskrivande och Tanya Tuckers tvetydiga tolkning; Pilgrim återför alltså sången till dess primära erfarenhetshorisont.

Bland sångerna märks också två låtar av Ray Davies, »Aunt Maria« och titelspåret. De understryker Davies makalösa melodikänsla, och visst borde det finnas åtskilligt att hämta för countryartister även i Kinks katalog.

Men Pilgrim handlar inte endast om stilsäkra låtval, utan också om eget låtskrivande av hög klass. Och inte bara systrarna Forsman sjunger vackert, det sjunger också suveränt om Marcus Svenssons och Peter Grans instrumentalinsatser.

De pendlar mellan det eftertänksamt avklarnade och intensiv picking, mellan stillsamt stämningsmåleri och ett tyngre driv, men vilka lägen de än väljer präglas deras spel av en utsökt stilkänsla och, som jag antydde, tydligt vokala kvaliteter. Så ger stränginstrumenten ytterligare en dimension till den vackra väv som Pilgrims musik bildar.