Rootsy logo  
Rootsy logo

Recension
Blandade Artister
Spisarparty 1957-64
(Star Club Records)

Vilken härlig platta, vilken härlig samling, vilken härlig tid.

Svensk populärmusik i skiftet 1950-1960 var inte bara rock´n´ roll på engelska med svenska rockkungar. Det var också en gyllene tid för svensk schlager i tuffare utförande. Samt riktad till tonåringarna, för det här var tiden då det för första gången fanns en svensk ungdomsgeneration som var självständig.

Mot att man tidigare så snabbt som möjligt skulle bli vuxen och därmed uppträda som en vuxen genom att överta föräldrarnas sätt att vara, ställdes nu alternativ. Man fick vara ung på nästan egna villkor. Musiken, den nya från USA, hade en viktig roll. Men USA var långt borta, näst intill onåbart för gemene ungdom, så det fick bli på svenska och det blev på svenska med en schlager som lånade från rock´n´roll. ”Vildandens sång” och ”Vad tar ni för valpen där i fönstret” i omstöpt form, för att göra den teoretiska beskrivningen kort.

Svenska skivbolag gav ut skivor i högt tempo, detta trots bara en radiostation. Men den nya tonårsgenerationen hade för första gången egna pengar att spendera, samt att det var jukeboxarnas populäraste tid.

Jan Damgaard i Reftele har sedan 1970-talet återutgett 1950-talets ungdomsmusik, mest rock´n´roll. Men också några rejäla nävar svenska singelsamlingar från den här tiden. En tid som vi lite vanvördigt kan beskriva som den som tar slut när popmusiken blir långhårig, musik för raggare men knappast för mods. Fast numera lyssnar med nöje de som då var mods på den musik de då skulle fnyste åt.

På ”Spisarparty” finns en hel del som inte varit på CD tidigare och direkt ska också inskjutas att i del fall har inte originalbanden kunnat användas, de är försvunna.


32 spår är det. Lill-Babs, Little Gerhad, Olle Bergman, Tosse Bark, Inger Berggren, Chris Lennart, Bob Ellis, Annica Risberg, Marianne (Nilsson), Simon Brehm, Anita Lindblom, Sven Ingvars Kvartett, Mona Grain, Tina och Marina, Monika Lind och många fler. Det är inte deras mest kända inspelningar, utan urvalet är gjort för att just representera tidsandan. Vi kan ta Annica Risbergs ”Mamma vill inte förstå” från 1960. Raderna ”…vad jag blir lycklig då, i en raggarbil för två…”...

Omvandlat till nutid ger texterna med sina rappa tidsbilder ett bloggintryck. Och så var det nog, Under 1950- och 1960-talet översattes i mängd främst engelskspråkiga låtar och ofta då med aktuella angivelser infogade. Skivbolagen och kompositörerna var också snabba med att ta upp trender, eller flugor som man då uttryckte det. Trots mängden skivor – mest singlar – som gavs ut känns det i efterhand som det fanns plats för alla artister. En något så när uppmärksammad singel och så ut på turné eller åtminstone en plats i något av alla de artistpaket som då var standard.

”Spisarparty” är nu inte bara de unga och de nyupptäcktas CD. Här finns även de som var etablerade, som Thory Bernards och Lily Berglund. För givetvis försågs även dessa med den nya tidens tongångar, även om det anpassades för att passa profilen. Som Thory Bernards ”Mosters gitarr” och Lily Berglunds pekpinneaktiga ”Vårt glada femti´tal”, en text som längtar tillbaka till pre-rock´n´roll.

Tidsbundet var också att göra det gamla på nytt sätt. Bröderna Volts ”Flicka från Backafall” är bland de mer lyckade försöken, den finstämda tidigare alltid visfint tolkade dikten får i elektrisk version fram de erotiska undermeningarna.

När ni nu ändå kommer att förvärva den här plattan, passa då på att bekanta er med den katalog som Jan Damgaard har. Däribland samlingar med Yvonne Norrman och Britt Damberg och singelsamställningarna ”Polydorsinglar 1960-64” och ”Columbia/Odeon singlar 1958-65”. De två sistnämnda med en blandning av svensk schlager, rock´n roll och instrumentalt.

/Frank Östergren


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.