Justin & The Cosmics
Hangin´ Out In My Body
(Cosmic Thug Music)

Utan skivkontrakt gav Justin Collins, under namnet Justin & The Cosmics, ut debutalbumet “Hangin´ Out In My Body” 2008 på det egna bolaget Cosmic Thug Music, och det gjorde han fullständigt rätt i. Genom sin sida på myspace, www.myspace.com/justinandthecosmics,
når han oss intresserade i alla fall. Det är definitivt värt ett besök.

Collins är en begåvad låtskrivare som tar sig friheten att använda sig av den musik och de olika genrer han tycks ha lyssnat på. Att han sedan inte fastnar i eller kopierar förebilder kan inte annat än komma honom till heders. Collins förhåller sig självständig till vad han tidigare hört och kommer ut med egensinniga sånger som är mer sympatiska än storslagna.

Ett Keith Richardkomp inspirerat av “Start Me Up” tuggar sig igenom “Sundress Song” och i “From A Mountain, From A Hill” inleder han med snygga Beach Boysstämmor. Gitarrslingan i poppärlan “The Right Bell” är så tilltalande att man längtar efter att spela Roky Ericksons “Clear Night For Love”, eller ännu hellre det engelska bandet Brian Copsey & The Commotions fantastiska singel “Boys In Love” från 1981. För ett kort ögonblick får man t o m för sig att Justin Collins är norrmannen Christer Knutsens tvillingbror. Det finns uppenbarligen gott hopp om även framtida bra popmusik.

Ömsom sprött och ömsom ylande i månskenet gör han i “Sweet Misery” sin egen självömkan till stor konst och skriver han sådan här enkel och känslig musik som olycklig får vi hoppas att Justin Collins aldrig blir riktigt lycklig.

/Per Magnusson